Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan klamydia smitte når begge parter er på antibiotika?

Vi har begge være på kur i en uges tid for at komme af med klamydiaen, men uheldigvis røg kondomet af.

Det var kun en enkelt penetrering uden kondom, men en en nok til at man skal have kuren igen??

Desuden har jeg været meget uheldig med klamydia og det her er vist min 5 antibiotika behandling på kun 5 måneder. Er der risiko/problemer med det?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved faktisk ikke, om det kan smitte, når I begge i forvejen får antibiotika. Jeg ville nok lige sende lægen en mail eller ringe ham op. Bare for en sikkerheds skyld.

    I øvrigt er det sådan, at klamydia i værste fald kan gøre både mænd og kvinder sterile.

    I kvindernes tiltælde er det fordi, der nemt kan komme underlivsbetændelse som giver arvæv.

    Jeg tror heller ikke kroppen har godt af, at man får så meget antibiotika hele tiden. Det gør jo, at man jo faktisk bliver resistent, og tilsidst virker medicinen ikke.

    Måske ville det også være en god ide, ikke at have sex overhovedet, når man har en kønssygdom. Klamydia kan også give voldsom halsbetændelse og det kan også brede sig til øjnene.
  • Indstillinger
    Hej jeg er 15 år og gå i 8 klasse.
    Mit pikhoved er hævet, men jeg kan godt onanerer og det gør ikke ondt min pik er rat lille den er måske 4 cm slap og 10 stive plzzz hjælpe og jeg tår ikke at gå til en læge med mit problem
  • Indstillinger
    At du skriver under det her emne, må jo skyldes, at du frygter en kønssygdom, hvilket igen fortæller, at du jo har haft ubeskyttet seksuelt samkvem – og der var den så åbenbart stor nok, så lige præcis det med størrelse, behøver du ikke bekymre dig om – du er i øvrigt heller ikke færdig med at vokse, så der skal nok komme lidt mere størrelse på med tiden.

    Men – er man voksen nok til at dyrke sex – især ubeskyttet – så både bør og skal man også være voksen nok til at tage konsekvenserne.

    Hvis du har mistanke om en kønsoverført sygdom, så er det din pligt at få den behandlet, så du ikke spreder sygdommen.

    Og – bare rolig – lægen har set det masser af gange før, så der er overhovedet ikke noget som helst pinligt i det. Tvært i mod vil du givet få at vide, at det er godt, du kommer.

    Om du har en kønssygdom kan du kun få at vide der, men hellere en gang for meget end en gang for lidt. Her handler det om klamydia, som man altså kan blive steril af.
  • Indstillinger
    Det anbefales, at vente 10-14 dage før man har ubeskyttet sex efter en antibiotikakur mod klamydia. Det skyldes, at kroppen stadig kar være ved at bekæmpe bakterien. Det at i begge er under behandling, betyder ikke i er kureret for sygdommen. Jeg har en gang været ude for samme problem, at jeg tabte et kondom oppe i en pige jeg var sammen med. Min læge anbefalede mig, at vente i 14 dage fra jeg startede kuren og til at kuren skulle virke. Der efter vente 2-3 uger yderligere og se om jeg stadig havde symptomer. Hvis jeg havde det, kunne jeg tage en ny test. Jeg kan derfor rådgive dig til at gøre det samme, eller kontakte din egen læge. Hvis du tager en test før det, kan testen vise positiv i selv om den er negativ. Desværre, er antallet smittet med klamydia steget gevaldigt. Sundhedsstyrelsen har lavet en undersøgelse, der viser at 85% af unge i alderen 15–29 år er smittet med klamydia. Husk derfor altid at beskytte dig når du er sex med en ny partner. Du kan læse mere på Sundhedsstyrelsen her: https://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder ... ste-niveau

    Hvis du ikke ønsker at gå til din egen læge, kan du søge hjælp online. Eller du kan læse mere om symptomerne. Jeg har en ven der har benyttet sig af en denne online klinik. Du kan evt. tage et kig her: https://www.euroclinix.net/dk/konssygdomme
Log in eller Registrér for at kommentere.