Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kvalme konstant - er det stress

Redigeret 1 marts, 2016, 12:29 i Stress
Hej,

Jeg håber nogen her kan hjælpe mig, omkring min kone.
Hun har det sidste år bøvlet med konstant kvalme og trykken for brystet og meget varierende affyring, lige fra forstoppelse til Diarré.
Hun har været igennem hele møllen, med undersøgelse både den ene og anden vej - endda flere gange. De har indtil videre kunne konstaterer spiserørsbrøk lidt spiserørsbetændelse, men dog ikke noget usædvanlig ud fra deres syn. Selv mener hun det er spiserørsbrok og lidt spiserørsbetændelse, da symptomerne passer, med uafbrudt kvalme, mad der kommer op igen og ofte brændende hals om natten især. Hun har fået nogen syrehæmmende piller, som nogen læger ved en undersøgelse sagde ikke var nødvendigt overhovedet, men nu senest ved en anden undersøgelse, mente en ny læge at piller var en god idé.
Personlig er jeg ikke i tvivl om at hun har symptomerne og sikkert ikke noget hun finder på. Men er dog i tvivl om det hele kan skyldes stress. Hun er altid været meget nærfølende omkring arbejde og simpelthen hopper og springer, for at hun føler sig god nok. Er hun syg, så vil hun ikke blive hjemme fra arbejde, for det vil være et nederlag at melde sig syg og så kan de andre jo snakke om hende.

Hun kan ofte sove i sofaen foran fjernsynet, men om natten ligger hun meget ofte og vender og drejer sig og tænker på alverdens bagteller på kontoret. Generelt er hendes selvværd ikke særlig god så hun kæmper om bekræftigelse

Jeg står lidt her på sidelinien og betvivler som sagt ikke hun har symptonerne. Så jeg mangler evt lidt input fra nogen, som evt. har været igennem lignende situation.

Men skulle det være stress, hvordan kan jeg så forklare det til hende. Jeg ville næppe falde i god jord, hvis jeg sagde at hun har stress. Så hvordan kan man "bekræfte" det er stress, fremfor decideret lidelse.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Det er sandsynligvis stress som er den oprindelige årsag som så giver en række symptomer. Fordøjelsen reagerer meget på spekulationer og stress.

    Hvis pillerne mod mavesyre ikke har hjulpet er det en god ide ikke at tage dem. Symptomerne for lidt mavesyre ligner dem med for meget mavesyre. Lægerne går ofte forkert af dette. Hvis ikke man kan fordøje maden rigtig ligger den og gærer i maven og giver sure opstød som så irriterer spiserøret


    Nogle enzymer vil i reglen kunne klare dette problem. De bedste er disse

    http://www.amazon.co.uk/Now-Super-Enzym ... perenzymes

    Jeg håber du finder en måde at forklare din kone det med stressen på.
  • Indstillinger
    Hvordan har hun det, når hun har fri/ferie? Det er påske lige om lidt, og afhængigt af hendes job har hun vel en stribe fridag der?

    Hvis hun får det bedre når hun kan slappe helt af - synes jeg faktisk, der er god mening i at du prøver at få hende til at forstå, at det er det job, der gør hende syg. Men - hun får det ikke bedre, før hun selv indser sit problem.

    Hvis det er, vil hun med overvejende sandsynlighed møde stor forståelse fra arbejdspladsen.
Log in eller Registrér for at kommentere.