Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det afhængighed af alkohol?

Redigeret 25 august, 2017, 06:36 i Alkohol
Jeg har gennem de sidste par år haft problemet med at ”lade være med at drikke”. Det skal forstås på den måde at når jeg først får ideen til at ”drikke” så kan jeg ikke slippe den igen.

I gennemsnit drikker jeg nok 10-20 genstande (øl) á én gang hver 2-3 uge. Normalt sidder jeg alene og drikker disse genstande, men jeg er online og ser videoer på Youtube eller lign. Jeg føler jeg slapper af, og kan sidde og stene alt muligt på nettet når jeg først har drukket nogle øl.

Jeg har intet problem med at sige ”nej tak” til alkohol når jeg bliver tilbudt det, med mindre at jeg allerede har ”ideen” til at drikke. Dvs. at til familie sammenkomster, firmamøder, fyraftensafslutning eller lign. Plejer jeg at sige ”nej tak” helt uden problemer.

Jeg drikker overhovedet ikke i de 2-3 uger der går mellem mine ”uheld”, hvor jeg til gengæld drikker for 2. Jeg har forsøgt at lade være med at drikke, men når jeg først får ideen kan jeg ikke stoppe mig selv. Jeg kører ned og henter 2x6-pack + det løse og så går gildet ellers i gang.

Det er underordnet hvornår på dagen jeg får denne lyst, og hvis jeg har planlagt noget kan jeg godt skubbe min trang 1-3 dage.

Jeg har snakket med en alkohol-konsulent over 4-5 gange af 30min for 2 år siden, men det hele virkede til at være sådan noget ”Du skal selv finde svar på dine spørgsmål” og jeg kender ikke mine egne svar, andet end at jeg hader at have denne ”trang”. Jeg har aldrig haft behov for at drikke inden arbejde, eller drukket 1-4 genstande og så arbejdet. ”Når jeg starter, så gennemfører jeg” dvs. enten 10-20 genstande, eller ingen.

Jeg træner i fitnesscenter flere gange om ugen, løber og cykler noget, så det er ikke fordi jeg ikke holder mig aktivt i gang.

Mit spørgsmål herinde er så:
Hvis jeg er afhængig af alkohol, hvordan kan jeg så uden problemer sige ”nej tak” i 2-3 uger, og når jeg så får ideen så skal jeg bare have øl?

Og hvordan finder jeg ud af hvad grunden til min ”idé / trang” er?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du er det man kalder/kaldte en kvartalsdranker. Jeg kendte en familie engang, hvor manden drak en masse øl, sådan ca. hver tredje måned, til stor sorg for hele familien.


    Du burde lade være. Det kan jeg sagtens sige, for jeg drikker HELDIGVIS ikke.
    Men jeg kender nogen, der ikke kan lade være, det ligger i generne. De ødelægger familien. Hvis det var mig ville jeg søge hjælp i stedet for at ødelægge så meget for andre og sig selv.


    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... e-alkohol/
  • Indstillinger
    Alkoholmisbrug er en svær ting at håndtere og det er derfor altid bedst at søge rådgivning hos en professionel. Jeg vil anbefale at kontakte Behandlingscenter Møllen. Her kan man få gratis rådgivning helt anonymt. du kan læse mere om dem på: http://mollen.dk/alkoholmisbrug
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke at du er kvartalsdranker... hvad end det så helt præcist indebærer?!
    Jeg har selv alkohol misbrug tæt inde på livet, så her får du lige mine tanker omkring det:-)
    Der er ikke nogen der bliver alkoholiker fra dag til dag, eller fra måned til måned.
    Men du er rigtig godt i gang med at opbygge et misbrug som med stor sandsynlighed kun vil blive værre og oftere over tid.
    Ud fra det du skriver så er du absolut afhængig!
    Hvis du er klar til at få hjælp nu så synes jeg bestemt at du skal søge det, der er forskellige muligheder for det.
    Jeg er ganske sikker på at det kun bliver værre fremover hvis du ikke gør noget.
    mange knus og tanker fra rose
  • Indstillinger
    Hej Ditte.
    Jeg kan se at du svarer folk med misbrugsproblemer, og henviser til et behandlingssted.
    Dine svar giver ikke rigtig indtryk af at du er hverken misbrugskonsulent, misbruger, pårørende eller bare en der gerne vil dele sine tanker og erfaringer med andre mennesker??
    Det du skriver er meget upersonligt og intetsigende!
    Undskyld mine hårde ord, men det er altså sådan jeg tænker når jeg lærer dine svar.
    mange hilsner fra rose
  • Indstillinger
    rose36, jeg mener ikke du kan tillade dig at kritisere andres svar. Den der spørger kan bruge svaret eller lade være. Du virker jo heller ikke selv som en ekspert, undskyld mig.

    En kvartalsdranker er en person der i perioder forfalder til stærkt alkoholmisbrug. Så blev du så klog.

    Dette er en debat side, hvor alle der ønsker det kan skrive, men kritisere andre som du gør finder jeg meget lidt høfligt.
  • Indstillinger
    tak for dit belærende svar. Jeg mener dog stadig ikke at det er problemet for den person der stillede sine spørgsmål til at starte med.
    Jeg er absolut ikke kritisk overfor folks personlighed!
    Jeg stillede et kritisk spørgsmål, der er stor forskel.
    Desuden har den person stadig ikke selv svaret på det.
    Hilsen Rose
  • Indstillinger
    Derudover er det jo helt hen i vejret at gøre det her til en diskussion om hvad vi hver i sær tænker!
    Der er en person her som har et stort problem.
    Vil du diskutere med mig, eller sige noget til den person...?
  • Indstillinger
    Kære JAno,
    Med fare for at blive beskyldt for det ene og det andet, vil jeg blot oplyse dig at du helt kvit og frit kan hende dig hos Frederiksberg Centeret hvor du vil komme i tale med en afhængighedsbehandler. Min erfaring med behandlerne netop her, er at det er rigtige personer som selv tidligere har haft problemer, og derved VED hvad de snakker om, og ikke blot har taget en uddannelse baseret på en masse læsestof.

    Det der også er ved Frederiksberg Centeret er at de ikke udelukkende er en behandlingsklinik, men derimod et stort sted hvor de tilbyder rådgivning inden for mange forskellige problematikker og ikke mindst kan de også rådgive de pårørende, hvis dette skulle blive aktuelt. Altså det er en komplet hjælp til dig tilbudt af erfarne ægte mennesker som personligt ved hvad de snakker om.

    - og det er gratis og anonym rådgivning.

    http://www.frederiksberg-centeret.dk/al ... aengighed/

    (min afhængighed var ikke blot afhængighed af alkoholen - der var problemer i mit liv endnu længere tilbage som også blev bearbejdet, men her i pårørendeafdelingen. Jeg er glad, jeg både fik "fikset" baggrunden til afhængigheden, men også selve afhængigheden)


    Held og lykke med det hele.
  • Indstillinger
    Det lyder faktisk som et rigtig godt sted, det gør jo ofte en stor forskel at man ved at behandlerne taler af erfaring.
    Jeg blev bare lidt irriteret over at folk taler så overfladisk om det, og så henviser til et eller andet behandlingssted.
    Folk skriver jo og spørger om andres tanker omkring deres situation eller stiller specifikke spørgsmål.
    Det er jo ikke svært at Google behandlingscentre hvis det var det alene man søgte.
  • Indstillinger
    Til tanker og snak med andre med alle slags alkoholproblematikker kan hope.dk anbefales, der er alt , kun om alkohol, både for pårørende og alkoholikeren selv.

    Også behandlingsteder, forum og en masse andet relevant.

    Mener dog ikke man er decideret afhængig når man bare "går amok" hver 3. uge. Så ville man opleve fysisk ubehag ved at lade være, og i al fald ikke sig nej tak når man bliver tilbudt.

    Man er heller ikke narkoman hvis man ryger hash på Roskilde festival, og 1 gang om måneden.
Log in eller Registrér for at kommentere.