Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kvalme i snart et år

Redigeret 5 november, 2015, 11:04 i Irriteret tyktarm
Jeg er en pige på 20 år, som har haft kvalme og ondt i maven i de sidste 11 måneder ca.
Det er forfærdeligt irriterende, og er nu sådan så jeg også vågner med kvalme om natten. Jeg lever generelt sundt, træner flere gange om ugen, spiser rigtigt og drikker nærmest aldrig alkohol, men alligevel har jeg det skidt fra jeg vågner til hen midt på dagen, af og til hele dagen.
Derudover bliver jeg ret oppustet sidst på dagen, men jeg ved ikke hvorvidt det hænger sammen med det andet.
Jeg har været til lægen for nogle måneder siden, men hendes gæt var bare stress, hvilket bare ikke helt passer i forhold til at jeg faktisk har det ret fint ellers :)

Har I nogle gode gæt på årsagen? Erfaringer måske?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når man bliver oppustet hænger det oftest sammen med noget man har spist.

    Det bedste du kan gøre er, at føre kost-dagbog.
    (Det har jeg aldrig selv fået gjort, og derfor har det taget mig flere år, at komme til bunds i mine fordøjelses-problemer)

    Prøv at udelade sukker, mælkeprodukter og hvedemel (find noget rugbrød med så lidt hvede som muligt).
    Det er min opfattelse, at det ofte er her "skurken" skal findes.
  • Indstillinger
    Tager du p-piller - eller andre p-hormoner?

    Det kan nemlig også sagtens være årsagen. Jeg tror endda, det står i indlægssedlen, at kvalme er en af mange bivirkninger, der i øvrigt sagtens kan opstå efter man har indtaget midlet i længere tid.

    Desværre vil lægen med overvejende sandsynlighed afvise, at det kan være årsagen.

    Selv oplevede jeg nærmest at blive truet af min læge, da jeg mente at p-piller kunne være årsagen til, at bare blev ved med at have det dårligt. Han påstod, at jeg ville få det meget værre, hvis jeg holdt op.

    Efter nogle måneder tog jeg alligevel chancen, og fik det straks meget bedre.
  • Indstillinger
    Det gør jeg ja - 2 generations. Jeg har godt tænkt tanken, men så tænkte jeg at det ville være sært hvis det var dem, når jeg har taget dem i 3-4 år.
  • Indstillinger
    Jeg kunne godt prøve at føre kostdagbog, men det er svært når jeg spiser meget varieret, men har det lige skidt hver dag. Så ved man ikke helt hvad man skal kigge efter :)
  • Indstillinger
    Jeg kan kun sige, at der faktisk findes flere kvinder, end man aner, der oplever, at når de smider p-pillerne, fordi de vil have barn, pludseligt forbavses over, at de får det så godt. De har ganske enkelt vænnet sig til at gå og have det småskidt – og vænnet sig så meget til det, at de ikke har tænkt over, at man også kan have det helt godt.

    Jeg kan naturligvis ikke love dig, at dit problem skyldes disse hormoner, men du har taget dem 3-4 år – og er oven i købet startet før du i øvrigt var helt færdigudviklet.

    I min verden er det overhovedet ikke underligt, hvis din krop prøver at fortælle dig, at den altså nu har fået rigeligt af disse for din krop helt unødvendige hormoner.

    Og ja, jeg ved det godt – langt de fleste læger er overbeviste om, at disse hormoner er totalt uskadelige for kroppen, ikke har nogen former for bivirkninger overhovedet (hvilket er helt og aldeles forkert); og ja, jeg står nok også lidt alene med holdningen, at det umuligt kan være sundt for nogen at indtage medicin mod en helt naturlig tilstand – nemlig fertilitet.

    De fleste tåler disse p-midler ganske udmærket, og oplever ikke problemer med dem, men det er de fleste – ikke alle, og gruppen der netop oplever problemer, er altså voksende.

    Hvis jeg var dig, ville jeg smide de p-piller langt væk – og så se om ikke du ville opleve en mærkbar ændring i løbet af meget kort tid.

    Men – det er dit valg.

    Og – da jeg nu står så alene med holdningen, ville det være ganske rart, hvis du meldte tilbage – f.eks. om et par måneder og fortalte, om det havde hjulpet (altså hvis du vælger at stoppe med disse hormoner).
Log in eller Registrér for at kommentere.