Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lyrica tilskud?

Redigeret 3 oktober, 2016, 11:22 i Kroniske smerter
Jeg har fået Lyrica i en periode mod kroniske smerter, men lægen ændrede det til Gabapentin, da Lyrica er meget dyrere og jeg ikke kunne få tilskud til dem.

Ville høre om andre her kan få tilskud til Lyrica (mod smerter) ? Eller får tilskud til Gabapentin?

Gabapentin er jo noget billigere, men har svagere effekt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det bør være den samme virkning
  • Indstillinger
    Du kan få den læge der har udstedt recepten til dig, til at søge enkelt tilskud til Lyrika.

    Gabapentin fungerer for de flestes menneskes vedkommende lige så godt som Lyrika, I enkelte tilfælde får patienten ikke den optimale smertebehandling af Gabapentin, og så kan lægens ansøgning om enkelt tilskud til Sundhedsstyrelsen komme på tale.
    God påske

    Med venlig hilsen
    Rita
  • Indstillinger
    Det er meget individuelt om Gabapentin har samme virkning som Pregabalin (Lyrica) De er begge to fra familien af CNS blockers, dvs. de hæmmer det centrale nervesystem som man naturligvis ikke kan gøre, ustraffet.

    Pregabalin er den modernere udgave og ment som afløser for Gabapentin.
    For mig har Gabapentin virket ganske godt i et par år, som del af en kombination med Oxycontin etc. men så blev virkningen svagere og bivirkningerne stærkere Lyrica var meget bedre.

    Nu er jeg der også med Lyrica. Der er kommet alvorlige bivirkninger som jeg ikke havde i starten, fx. synsforstyrrelser, ledsmerter mm. og det viser sig at det også er ekstrem vanskelig at afvænnes fra.

    Så forsigt med Lyrica! Den kan være meget effektiv mod kroniske smerter men det kan også have alvorlige omkostninger. Men det kan meget vel også gælde for Gabapentin.

    Intet er nemt og ligetil når man er kronisk smertepatient, kan jeg hilse og sige.
Log in eller Registrér for at kommentere.