Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nok søvn? Konsekvenser?

Da jeg har rigtigt meget at se til i hverdagen med fuldtidsjob, børn, kone, egen virksomhed m.m. men ikke har så meget (fri)tid og derfor let bliver stresset og måske også deprimeret over at have sådan en hektisk og hård hverdag, uden overskud til noget andet har jeg besluttet mig for at gøre noget ved det.

Til dagligt sover jeg ca. 9 timer. Det er en del timer, da jeg altid har tænkt over at det er vigtigt at få en god lang nats søvn.

For at få mere ud af dagen har jeg nu overvejet at sove 7 timer i hverdagene (23:00-06:00) og være vågen hele weekenden (ja i alt 48 timer vågen lørdag, søndag) hvor jeg kan arbejde med min virksomhed om natten, lave de mange huslige pligter m.m. om natten og så være sammen med familien og venner hele weekenden uden nogle pligter for dagen, og også have god tid i hverdagen da jeg her som nævt først sover klokken 23.

Det er egentlig en smuk og dejlig tanke, der vil skabe harmoni i mit liv, men er det sundt. Hvilke konsekvenser ville der være hvis jeg vælger at leve i mange år sådan?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Som du kører nu med pres på hele tiden, gætter jeg, at du styrer ret så målrettet mod en blodprop på et eller andet tidspunkt. At du sørger for 9 timers søvn hver nat, holder vel sagtens den blodprop tilbage nogle år.

    Men - hvis du laver om og giver dig selv mindre søvn - og slet ingen to dage om ugen?

    Ja, så vil jeg tro at den blodprop, der kan sætte dig totalt ud af spillet vil komme hurtigere. Min påstand er, at det er direkte farligt.

    Det her er et debatforum - jeg vil kraftigt råde dig til at tale med din læge om disse planer - og det INDEN du sætter dem i værk.

    I det hele taget foreslår jeg, at du lige stopper op og ser på dit liv. Er det virkelig livet værd at knokle sådan og halse bagefter - konstant?

    Kan der ikke ansættes en medarbejder eller to, der kan aflaste dig? Kan I ikke få noget f.eks. rengøringshjælp hjemme, der kan frigøre noget tid til kvalitetsnærvær med familien?
  • Indstillinger
    Hej Lotte og tak for dit svar. Hvad får dig til at tro at jeg er på vej imod en blodprop? Kender ikke særlig meget til blodpropper?

    Jeg elsker mit fuldtidsjob og elsker også at arbejde med min webshop, som jeg elsker at se vokse. Jeg er glad for mit arbejde (37 timer) og glad for min webshop (ca. 20 timer) som jeg er stolt over nu har 3 dygtige ansatte. Problemet er bare at disse to poster tager rigtig meget af min tid og min dag, så jeg føler at jeg ikke har nok tid til min kone eller børn, eller tid til at have det hyggeligt med mine venner en gang i mellem. Jeg vil også gerne være en god far og en god ægtemand og ikke være på arbejde fra morgen til aften hver dag så derfor kan jeg ikke se andre muligheder end min nye søvnplan.

    Men er denne søvnplan virkelig så skadelig? At få 7 timers god nat søvn 5 dage om ugen (netdoktor m.fl. anbefaler 7 timers søvn dagligt) hvilket også er det jeg dagligt har brug for, for at føle mig frisk, men så tilgengæld være vågen blot to dage, hvor søvnunderskuddet bliver rettet op ved efterfølgende 5 dage med 7 timers god søvn?

    Jeg tror at jeg vil prøve det af i et par måneder og se hvordan det går. Modtager gerne flere af jeres holdninger...
  • Indstillinger
    "....men ikke har så meget (fri)tid og derfor let bliver stresset og måske også deprimeret over at have sådan en hektisk og hård hverdag, uden overskud til noget andet ..."

    Det liv lyder som en af de virkelig gode opskrifter på en stressrelateret blodprop.

    Jeg kan ikke se, hvorfor du ikke lige vil spørge din læge til råds om disse planer, men på den anden side - det giver nok sig selv ret hurtigt, for du vil givet sejle rundt som en zoombie søndag formiddag, uden at være til glæde for nogen, hverken dig selv eller dine omgivelser; du vil sikkert allerede den første uge efter føle dig totalt udmattet og føle, at du kan klare langt mindre.

    Så - det kan nok være, du ret hurtigt selv finder ud af, at det er en rigtig dårlig ide, selv om også jeg kan følge, at det virkelig ville være smart, hvis man kunne undvære sin søvn og derved nå meget mere.

    Men sådan er Verden desværre ikke indrettet, søvn og hvile er afgørende for vores velbefindende..
  • Indstillinger
    Redigeret 6 april, 2015, 11:06
    Glemte lige at nævne at jeg havde besluttet også at tage lørdag med så jeg sover mandag-lørdag 7 timer (hvilket anbefales) fra 23-06 og er vågen 24 timer om søndagen. Det giver en gennemsnitssøvn på 5,8 timer dagligt (anbefales dog 7 timer).

    Jeg sover altså optimalt 6 dage om ugen. Så burde den ene dag om søndagen vel ikke være så skadelig?

    Jeg prøver det af og ser hvordan det går, alternativet ville være enten at arbejde deltid, skulle sælge min webshop eller beholde mit liv som det er nu, uden nogen fritid. Alle tre løsninger ville gøre mig ked af det, så jeg bliver nødt til at trappe ned på min nuværende 9 timers søvn. Jeg prøver det af og håber på det bedste, da det så er en superløsning på hvordan man sagtens kan nå det hele, uden stress og med stor overskud og livsglæde!
  • Indstillinger
    Det er dit liv, og dit valg - og det er konsekvensen også.

    For tredje - og for mit vedkommende sidste - gang; spørg en professionel, din læge til råds.

    Et sådant spørgsmål hører faktisk ikke til i et debatforum, for hvad en kan holde til, kan en anden ikke, hvorfor hvad andre evt har gjort, kan du ikke bruge til noget som helst.

    Din læge kender dig, din eventuelle sygdomshistorie og ikke mindst din alder, så derfor er det der, du bør henvende dig.

    Det kan jeg forstå, at det vil du nok ikke gøre, men som nævnt - det er dit valg.

    Husk dog - at forhindre folk i at få deres søvn, bruges som tortur visse steder.
  • Indstillinger
    Hej igen Lotte, har tænkt over hvad du har skrevet og indset at jeg nok har været lidt for desperat uden helt at tænke mig om.

    Jeg er kommet til den konklusion at jeg HVER DAG bliver nødt til trappe ned fra 9 til 7 timers søvn. Jeg skal altså sove fra klokken 23-06 HVER DAG så jeg får mine nødvendige 7 timers søvn.

    Jeg står altså op klokken 6 hvor jeg har 1,5 time til at jeg skal ud af døren til mit fuldtidsjob som jeg har mandag-fredag 8:00-16:30. Jeg er hjemme igen lidt i 17 hvor jeg har masser af fritid helt til klokken omkring 22-23 hvor jeg skal sove.

    HELE lørdag har jeg også fri.

    Jeg plejer normalt også at arbejde ca. 25 timer om ugen med min webshop (nogle gange 30 timer) med min webshop oven i mit fuldtidsjob efter jeg har fået fri fra arbejde men har besluttet at jeg kun skal arbejde 12 timer om ugen (12 timer om søndagen) med min webshop.

    Så ved at sove 7 timer om dagen (før 9 timer) og kun arbejde 12 timer om ugen med min webshop, i stedet for 25-30 timer om ugen håber jeg at jeg har fundet løsningen på mit problem. Er dog lidt ked af at jeg kun skal bruge 12 timer om ugen på min webshop, og kommer også til at miste indtjening/omsætning af den grund hvilket også koster fyring af mindst 1 af mine loyale ansatte, men det er nødvendigt for min egen skyld.
Log in eller Registrér for at kommentere.