Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Angst anfald om natten

Redigeret 11 juni, 2017, 14:06 i Angst
Jeg har i mange år døjet med angst anfald i forbindelse med søvn -hvis jeg vågner af at min kæreste træner ind ad døren eller der er uro i opgangen eller lyde andre steder i blokken.
Jeg får det som om at situationen er farlig for mig og at jeg er død en nær, at der skal ske mig noget frygteligt, koldsved, hjertebanken, voldsom rysten, stikken i hele kroppen.

Symptomerne er også begyndt at komme om aftenen når jeg er alene og det er også ved lyde.
Jeg er faktisk bange for at der venter mig den lyd at min kæreste snart træner ind ad døren og tanken om det giver mig en uro i kroppen. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og det går mig virkelig meget på. Er nogen gange helt grædefærdig fordi det er så ubehageligt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu kan jeg se at det er et ældre indlæg, men kunne godt tænke mig at vide hvordan du har det i dag.

    Jeg lider af noget af det samme og har gjort det i snart 1 år.
    Når jeg går i seng om aftenen omkring kl 22, så er det næsten sikkert, at jeg farer op ca. 1 time efter jeg er faldet i søvn. Jeg har det virkelig skidt.
    Mit hjerte banker helt vildt, jeg hyperventilerer og har det som jeg skal dø eller her på det sidste som jeg mister min hukommelse !!
    Har talt med min læge om dette, og hun mener, det er fordi en lyd forstyrrer min rem søvn, og jeg så vågner brat.
    Det er hurtigt overstået, men er meget ked af det bagefter, og min mand vågner også mange gange, og er ved at være træt af det.

    Nogle gange farer jeg også op af sengen, og må ud og drikke noget vand.
    Nu når jeg går i seng, er jeg selvfølgelig bange for at det skal ske, og har prøvet mange ting for at undgå dette. Høre musik, sove med maske på, undgå mobil og tv før sengetid m.m. Men har ikke fundet en løsning på dette.
    Er det mon stress relateret?

    Har kun oplevet det en enkelt gang om dagen hvor jeg hvilede mig.
  • Indstillinger
    Hej Sussi.
    Det kunne godt lyde, som om du har noget generaliseret angst. Det føles meget modbydeligt - nærmest som om man skulle dø, og det bliver let en ondt cirkel, fordi man bliver angst for angsten. Du skulle prøve at google "Slip angsten" og "Stop angsten" - her kan du få gratis mails med gode råd til at forstå, hvad angst er og hjælp til at håndtere den.

    Du har vel ikke også fordøjelsesproblemer eller stofskiftesygdom? Der kan nemlig sagtens være forbindelse mellem disse lidelser, og mange læger ved desværre ikke noget om dette.

    Håber du får det bedre, når du har læst mere om det :-)
  • Indstillinger

    Jeg kan se at her måske er nogen med samme erfaringer som mig. Så jeg prøver at poste mit indlæg her, selvom jeg kan se at det opslagene er af ældre dato!.

    Angst eller sygdom?? Natlige anfald

    Jeg har igennem de sidste 3-4 år haft nogle grimme anfald af et eller andet om natten! Første gang det skete røg jeg med ambulance på akutmodtagelsen. Jeg fik kørt EKG osv. lægerne fandt ikke noget og forklarede det med angstsymptomer!

    Det er svært at forklare et anfald men here goes: Jeg vågner med et sæt ved at jeg har det rigtig skidt. Jeg ryster over hele kroppen. Det føles som om at blodet er gået i stå og skal rystes i gang. Jeg har trykken i brystet og halsen og deraf åndenød. Hjertet slår underligt. På en måde langsomt og ustabilt med mange ekstraslag. Mine arme er tunge og følelsesløse og jeg må ryste hænderne for at få "gang" i dem. Mine fødder og ansigt er følelsesløse og gummiagtig. Jeg får i løbet af et anfald voldsomt kvalme fordi jeg bliver bange. af og til er jeg også svimmel og får sløret syn. Det værste er en super ubehagelig indre sitren som jeg føler kommer fra hjertet! Det er svært at forklare for jeg er egentlig klar nok i hovedet men min krop går amok! Jeg sidder gerne på sengekanten indtil det hele er ovre. 20-30 min. Herefter døser jeg om af bare udmattelse. Dagene efter et anfald har jeg frygteligt ømme muskler i ryggen, nakken og benene.

    Jeg ved at det lyder som klassisk angstanfald. Men jeg har aldrig haft et i vågen tilstand. Det skal dog siges at jeg ikke har det godt fysisk om dagen. Jeg har vejrtrækningsproblemer, er enormt træt, har muskelsmerter, trykken i hals og bryst og smerter i hele overkroppen. jeg er udredt for lungesygdomme, søvnapnø og får løbende tjekket blodprøver. Lægerne er ved at komme frem til at jeg måske har en stofskiftesygdom. Forleden fik jeg påvist en alt for stor og irriteret skjoldbruskirtel. Den tilskriver jeg en del af skylden for min trykken i halsen. Generelt er jeg stresset. Ikke så meget på grund af jobs og små børn og en travl hverdag. Men fordi jeg føler mig fysisk dårlig og bliver mere og mere bange for at være alvorligt syg.

    Men disse natlige anfald. Jeg kan slet ikke forklare hvordan det føles. Frygteligt! Er der andre der bliver overrumplet af angst om natten? Vil så gerne høre om jeres erfaringer. Og hvad i gør i situationen??

    Et par bonusinfo: Det sker altid 20-40 minutter inde i søvnen. Hvis jeg sover mere end et par timer sker det aldrig. Så sover jeg resten af natten. Jeg får aldrig anfald sent på natten i dyb søvn. Så det må have noget at gøre med overgangen til dybere søvn? Måske at min krop vågner på et tidspunkt den ikke skal? Som om at den er i dvale selvom jeg vågner.

    de fleste anfald er sket på min menstruations 1. dag? Så der må næsten være en sammenhæng. Jeg ved jo at man kan være mere tilbøjelig til angst her pga hormonforstyrrelser!

    Nogen der oplever nattepanik som kan genkende dette??

    Vh Lotte

Log in eller Registrér for at kommentere.