Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i Nakke og mellem skulderblade

Redigeret 14 maj, 2017, 02:40 i Rygsmerter
Hej.
Jeg har nu døjet med smerter mellem skulderblade og nu også i nakken.
Om morgenen føles det som om jeg er en 80 årig, da det hele har "sat sig fast" så efter nogle armsving og mange knæklyde løsner det lidt op.
Det begyndte Juni 2013.
August 2013 kontaktede jeg lægen da jeg ikke selv kunne afhjælpe problemet.
Jeg blev henvist til en Fys, som jeg gik hos frem til forår 2014. Her havde de prøvet alle deres måder, og jeg havde prøvet flere af deres behandlere. De kunne desværre ikke få mit problem til at gå væk.

I mellemtiden fik jeg vejrtrækningsproblemer, når jeg sad i sofa'en fx skulle jeg hive ordenligt ind, for at få luft, ligesom jeg ikke kunne fylde lungerne. Dette gik lidt op og ned i nogle dage, og jeg kontaktede lægen. Jeg blev indlagt med mistanke om blodprop i lungen eller andet alvorligt. Jeg fik taget røntgen billeder, blodprøver osv. osv. - De kunne ikke se noget, og jeg blev udskrevet herefter. De tog dog også billeder af ryggen, da jeg netop havde et problem her, men igen var der ikke noget de kunne kloges af.

Noget tid efter kontaktede jeg lægen igen, og blev jeg henvist til Kiropraktor. Dette prøvede jeg også nogle måneder, igen uden held. De mente jeg skulle have en MR scanning, hvilket de også skrev til min læge.
Dette mente min læge ikke, men henviste mig Reumatolog, hvor han skulle vurdere om der var behov for en MR-scanning.
Dette var jeg fredag d. 24.10.14, hvor hans svar var det var muskel smerter, så jeg må bare tage smertestillende og træne.....

Jeg er 25 år, har arbejdet som mekaniker indtil 01.01.14 hvor jeg blev værkfører. Så jeg har brugt min krop, jeg håbede dog ved at blive værkføre, og ikke bruge min krop på samme måde, at jeg ville få det bedre. Desværre ikke. Slet ikke.
Jeg træner flere gange om ugen i fitness center, og dette hjælper på min ryg de første par timer, men herefter er det præcis det samme.

Når jeg var hos Fys og Kiropraktor hjalp det også nogle timer, men igen blev det, det samme i sidste ende.

Nu sidder jeg tilbage med en følelse af.... Hvad skal jeg nu?

Har brugt massere af penge på Fys og Kiropraktor uden at komme videre.

Jeg har prøvet følgende behandling: http://www.atlasprofilax.ch/da/ , da nogle bekendte havde gode erfaringer med det. Dog har det ikke hjulpet på mig endnu, håber dog med tiden det kan være med til at hjælpe.

Men hvad gør man? Jeg har gjort præcis som lægen, Fys'en, kiropraktoren har sagt, men det har IKKE haft positiv virkning...

Det gør ondt fra jeg vågner, til jeg går i seng, minus de få timer efter evt. træning, pillerne hjælper til dels, men får ikke smerterne helt væk.
Tager ibumetin 800mg og panodiler, når det kræves.

Nogle der har forslag, prøvet noget lignende? HJÆLP :/

Mvh.
Kasper Karlsen
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mange med kronisk tungmetal-forgiftning har erfaret, at det kan give smerter mellem skulderblade og i nakken.
    Mere læsning her: www.tungmetal.dk

    Som mekaniker er man vel bl.a. udsat for visse hydraulik-olier, som indeholder tungmetal?
  • Indstillinger
    Hej.
    Tak for dit svar.

    Jo, der er bla. Hydraulik olie, motor olie, gearkasse olie, speciel olie osv.

    Dog har jeg været flittig med brug af gummi hansker, dog kan det ikke undgås, at man skaber kontakt med olien en gang i mellem.

    Jeg må kigge på dit link, og se om jeg kan finde noget nyttigt, tak for nu :)

    Mvh.
    Kasper Karlsen
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har haft det samme smerter og været hos samtlige beh. som dig i gennem 4 år. Har været hos en rigtigt god reoumotolog, som henvist mig til en MR-scanning den har vist at jeg har et discuseprolaps. Så jeg synes at du skla eksistere på at få en scanning af din ryg.
  • Indstillinger
    Hej.

    Han var ikke det mindste i tvivl om at det var ren muskelsmerter, så han ville ikke hører tale om en MR-scanning. Som i, han var slet ikke til at ændre mening.

    Skal dog op til min læge næste onsdag, og vende hele sagen endnu en gang...

    Dog har både Fys og Kiropraktor sagt at de simpelthen ikke forstår hvad det kommer af, at de sagtens kan se hvor jeg har ondt, og kan mærke hele min ryg spænder vildt op af en grund, men de forstår ikke hvorfor det vender tilbage så hurtigt, som det nu gør.
  • Indstillinger
    Jeg får selv nogle gange smerter mellem skulderbladene og efter et par dage sætter det sig også op i nakken. Hvis det er slemt kan det også give vejrtrækningsproblemer.

    For mit vedkommende skyldes det en såkaldt facetlåsning eller facetsyndrom. En kiropraktor kan som regel ordne det med to til tre behandlinger.

    Det opstår som regel på grund af en tilfældig "forkert" bevægelse. Det sker måske en gang hvert år eller hvert andet år. Normalt plejer jeg at lave nogle arm/ryg/mave bøjninger hver dag og det kan som regel holde det i ave, men hvis jeg i en periode på en måned eller to glemmer at træne ender det tit med at jeg får en facetlåsning, da musklerne i min ryg bliver slappe og derved ikke holder ledene korrekt på plads (så kan jeg lære det).

    Du kan evt. prøve en ny kiropraktor.

    God bedring
    Hilsen Anders
  • Indstillinger
    Hej Anders.
    Tak for dit svar.

    Det lyder meget sandsyndeligt, det du skriver. Også lidt i den bane jeg selv tænker.

    Dog er der nogle faktore som stritter lidt imod :

    Jeg træner for det meste flere gange om ugen, for at holde
    Mig i gang. Jeg fik ligeledes øvelser af Fys som jeg udførte i 3-4
    Mdr. Uden held med virkning.

    Søgte efter den bedste kiropraktor på nettet, og fandt frem til ham jeg besøgte.
    Trods han lå i Kbh og jeg bor i Køge, kørte
    Jeg flittigt derind 7-8 gange fordi jeg håbede på han kunne afhjælpe problemet,
    Men desværre nej.
  • Indstillinger
    Hvad sagde din kiropraktor det var?

    Normalt kan kiropraktoren mærke på din ryg hvis det er en facetlåsning. Det led i rygsøjlen som har låst sig fast, buler som regel lidt ud. Sidst jeg fik det, kunne min kone se/mærke det. Og der var ømhed hvis man følte på selve leddet. Smerten sidder som regel kun under det ene skulderblad og i samme side oppe i nakken.

    Hvis der er tale om en facetlåsning og din kiropraktor sætter den på plads, så ville jeg nok tage 4-5 dages pause med træningen. Gå i stedet nogle ture de dage du holder fri fra din træning. En gang hvor jeg havde været til kiropraktor forbød han mig at sætte mig direkte ud i bilen bagefter. Han sagde at det i så fald kunne sætte sig igen. I stedet blev jeg beordret ud på en 20 minutters gåtur inden jeg fik lov at køre hjem, så det kan være du skal prøve en lokal kiropraktor.

    De gange hvor jeg har fået ordnet en facetlåsning hos kiropraktoren går smerterne væk lige i det øjeblik kiropraktoren "knækker" min ryg. Hvis jeg har gået med det i nogle dage eller uger, kommer det som regel snigende igen i løbet af en dags tid eller to, men ikke i samme omfang. Efter to-tre gange hos kiropraktoren plejer det at gå helt væk.

    Så godt at du skrev at du trænede, så det er selvfølgelig ikke sikkert at det er en facetlåsning du har. Hvis det ikke er facetlåsning har jeg ikke rigtig nogle bud på hvad det ellers kan være.
  • Indstillinger
    Han kunne netop, ligesom Fys'en, ikke forstå hvad det præcis var der gjorde dette problem blev ved med at vende tilbage.

    Det er ligesom om behandlingerne hjalp de første par timer, hvorefter det gik tilbage til udgangspunktet. Det var derfor jeg selvfølgelig blev ved med at komme, i håb om det løsnede helt op på et tidspunkt, men det skete bare ikke.

    Når jeg træner, har jeg også lidt ro i ryggen, igen kun i få timer, hvorefter det vender tilbage til øv.

    Da jeg startede hos ham, var han ikke i tvivl om han kunne hjælpe mig, da mine problemer mindede meget om så mange andre.
    Han forsøgte ALT hvad han kunne stå inden for, og efterfølgende var jeg 3 gange hos hans kollega, for at se om hun havde nogle andre metoder det hjalp mig bedre.
  • Indstillinger
    Du beskriver hvordan du har prøvet mange ting, lægeligt er du vel undersøgt og
    "Han var ikke det mindste i tvivl om at det var ren muskelsmerter,"

    Jeg har selv kæmpet med muskelspændinger i skulder-nakke området siden jeg var 13 år, nu har jeg rundet de 50.
    Min læge gav mig blokader, som ikke hjalp stort. Han sendte mig til en fysiurg, som gav mig blokader, som heller ikke hjalp. Så sendte han mig til fysioterapeut, som kun hjalp kortvarigt.
    På egen hånd opsøgte jeg en akupunktør, det hjalp rigtig godt, og endda i flere måneder, men ikke varigt.
    Zoneterapi er også godt, men igen, kun i en periode.

    For 3-3 år siden sad jeg og googlede efter nogle strækøvelser og faldt over nogle fysioterapeuter, som bruger et homøopatisk middel, der hedder "Spascupreel", de indeholder hovedsageligt magnesium.
    Jeg havde i mange år taget magnesium, men ikke i homøopatisk form, og effekten var begrænset.
    Men spascupreel har virkelig gjort en stor forskel i mit liv.

    Ud fra de erfaringer jeg har gjort mig de seneste år vil jeg mene, at det kan gå ud på et, om du tager spascupreel eller om du tager magnesium cellesalt.

    Mange mennesker mangler magnesium, som har stor indflydelse på mange ting i vores krop.
    Du kan læse noget om det her: http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF ... mangel.pdf

    Hvis du vil prøve magnesium cellesalt bør du læse her, især om første forværring:
    http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF ... mangel.pdf
  • Indstillinger
    hej

    jeg kan se det er et meget gammelt indlæg jeg har læst her, men jeg er MEGET interesseret i at høre, om du har fundet en løsning, på dine rygsmerter?

    jeg døjer med præcis det samme som du beskriver, har selv været mekaniker i 10 år og træner mere end hver anden dag, i fitnesscenter.

    jeg har forsøgt mig med egen læge, kiropraktor, fysioterapeut, massør, akupunktur og reumatolog, sidst nævnte sendte mig til MR scanning, hvor alt ser normalt ud :(

    så jeg har samme spørgsmål som dig, hvad så nu?

    har smerter hver dag og kan få det til at give nogle gevaldige smæk/knæk i ryggen, ved at lave nogle tilfældige bevægelser, så man får følelsen af en befrielse, men den varer som regel kun i et par minutter, så er man "låst" igen :(

    håber rigtig meget, at du er kommet ud af dit problem og håber, at kunne trække på din erfaring med det...

    hilsen Benjamin
Log in eller Registrér for at kommentere.