Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Symptomfri - To små råd.

Jeg er ikke læge. Jeg har haft pustulus psoriasis i 13år og slem psoriasis gigt i mine fingre i 8år. I dag kan jeg fremprovokere min sygdom på kommando og fjerne symptomerne igen.

Jeg skriver dette som et emne for at hjælpe andre. Samtidig er jeg meget nysgerrig om jeg kan hjælpe personer med andre psoriasis typer eller autoimmune sygdomme. Har jeg hjulpet dig må du meget gerne skrive en kommentar. Hvilken sygdom du har og dine bedringer.

Fjern hudsymptomer:
Køb et kosttilskud af D vitamin. Sundhedstyrelsen siger 50ug om dagen. Det er ca. den mængde jeg tager om vinteren. Om sommer trapper jeg ned og kan ofte helt undvære.

Fjern psoriasisgigt:
Køb noget ingefær og skær en lille terning ud, ca 1 kubikcentimeter. Skær den i mindre terninger og knus den med en hvidløgspresser så saften løber ned i et glas. Bland med vand og evt. saften fra en halv lime.

Gør dette hver dag i 1-2 uger og du vil mærke en markant bedring. Stopper du behandlingen vil der gå ca. 1-2 uger før gigten kommer igen.

Gurkemeje kapsler har samme effekt på mig, men jeg bliver utrolig træt. Ingefær har jeg ingen bivirkninger ved, og så smager det dejligt.

OBS: Ingefær er blodfortyndende og blodsukkerregulerende. Er du gravid, bløder eller diabetes patient skal du snakke med din læge ført.
Den virker fordi den er antiinflammatorisk, det er gurkemeje også.



Fremprovoker din sygdom:
- Engelsk Vingummi og jellybeans (slemme farvestoffer)
- Cola, især Joly Cola og Dr. Pebber (caramel aromastof er slem)
- Processerede kager, kiks og flødeboller
- Hvidt brød
- Alt med sukker og E-numre er ofte slemt.
- Alcohol og rygning (har jeg kun fra andre, er selv afholdsmand)
- Light sodavand (ødelægger din tarmflora)



Hvad du burde vide om din sygdom:
Du har ikke en hudsygdom, men en autoimmun sygdom. Du har altså en arvelig fejl på nogle gener og derfor kan du ikke helbredes. Sygdommen kan være fremprovokeret af stress, antibiotika, hudcremer osv. og nu hænger du på den.

Du kan lindre dine symptomer i huden med sol, cremer osv. med lad nu være med at købe dig fattig i alt muligt til symptombehandling.
Det er ikke din hud den er galt med, men dit immunforsvar. Så skal du behandle din sygdom skal du behandle dit immunforsvar. Og ja det betyder desværre diæt og motion.

Er du doven, så prøv overstående, det kan være det er nok. Men langsigtet så bør du spise efter et bedre immunforsvar og dvs. en bedre tyktarm. Jeg tør vædde med at mange herinde har afføringsproblemer, det har jeg selv.
Før jeg fandt ud af at D vitamin og ingefær kunne fjerne mine symptomer, så fik jeg en markant forbedring da jeg behandlede min tarm istedet for min psoriasis. Det gjore jeg med hvidløgspiller med allicin og et nej tak til især sodavand og hvidt brød.

Den gode nyhed er at desto sundere din tarm har det, desto bedre immunforsvar får du, og jo oftere kan du tillade dig at spise junk uden at tage skade.



Informationssøgning:
Der er desværre kun 8 ud af 1million der har pustulus psoriasis. Derfor ved de praktiserende læger i danmark ikke meget om sygdommen. Uanset hvilken psoriasis form du har, har du uden tvivl fået meget lidt information af din læge. Med stor sansynlighed har du fået en recept på noget steroidcreme med binyrebarkhomon. Denne creme virker, men på langt sigt gør den desværre mere skade end gavn.

Da jeg fik diagnose var mine symptomer milde. Derfor takkede jeg ned til cremen og eksperimenterede med kosten istedet. Det har jeg gjort i 10år og det er på baggrund af de ti år at jeg skriver overstående.

Senere har jeg fundet ud af at psoriasispatienter også er i faregruppen for diabetes og hjertekarsygdomme samt andre autoimmunesygdomme. Alle sygdomme er livsstilsygdomme som ofte skyldes forkert diæt. Så brug nu din psoriasis som en personlig coach, og ændre din livsstil istedet for at smøre skadelig creme på din hud. Så kan det være du slipper fra andre dårligdomme.



Hvorfor bruger jeg tiden på dette?
Jeg ved hvordan det er at være hudløs, og have så ondt i fingrene at man ikke kan løfte en tallerken. Jeg ved hvor skræmmende sygdommen kan være, især når man som et ungt menneske søger information på Google images. Og ikke mindst så ved jeg hvor utrolig meget LORT der sælges til os stakkels patienter.



Værd sød at dele informationen:
Har jeg hjulpet dig, så skriv det så andre kan se det, og del informationen, gerne med din læge. Mit håb er at praktiserende længer stopper med at uddele cremer og istedet sender patienter til en diatist eller tjekker D vitamin i blodet. Som minimum bør de oplyse dig om at du har en autoimmun sygdom og hvad dette betyder.

Du behøver ikke have ondt eller bruge mange penge. Og der er ingen grund til at du går andre sygdomme i møde.

Til dem der er så hårdt ramt at de er under hospital indlæggelse, jer kan jeg nok desværre ikke hjælpe. Men jeg vil meget gerne høre fra dig og evt. dine læger. :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa. Det er skønt at læse om en person som tager ansvar for sin sygdom og løser den ved at styrke immunforsvaret istedet for at styrte til lægen og få noget kemisk til at mildne symptomer. Jeg håber at dit indlæg når ud til mange.
  • Indstillinger
    Jeg har netop fået konstateret pustulosis parmoplantars...tror jeg nok det staves.:)
    Jeg har haft en meget meget slem omgang der startede i september. Mine hænder lignede at jeg havde været i svømmehallen en hel dag. Langsomt spredte det sig til mine fødder, hvor det primært har været værst. Altså hænder og fødder. Også mine armhuler og liddt i skridtet har der været problemer.

    Det skal dog siges at jeg igennem 2½ år har fået bio-medicin for Morbus Bechtrew gigt. En betændelses tilstand i min rygsøjle og hofte. Da min gigtælge så mine hænder og fødder var hun ikke overrasket, da det kan forkomme af gigt medicinen.!!!!! Den gigt medicin er jeg nu stoppet med, men min psorasis er kun blevet bedre de sidste 2 uger.
    Jeg har været på Bispebjerg hosp. 4 gange nu. Brugt en formue på plastre, creme, gele og nu piller.

    Du skal have mange tak for din info, og jeg vil løbende følge med herinde, da psorasisen har haft langt større negativ indflydelse på mit liv og hverdag. Det har nærmest været umuligt at have sko på, og mine hænder har i periode været bundet helt ind i plastre og forbindingsbind m.m.

    Once again, tak for info. Og pøj pøj til alle med disse lorte hudsygdomme.

    Ricky.
  • Indstillinger
    Hej Ricky

    Hold op en omgang. Jeg er godt bekendt med Morbus Bechtrew, det er en grim sygdom. Hvad jeg kan læse mig til har pustulus parmoplantars ikke meget til fælles med den gængse psoriasis type og er ofte nævnt sammen med både MB og også Sclerose. Sandsynligvis er du bære af antigenet HLA-B27.

    Helt tilfældigt har en af mine gode venner MB og en anden Sclerose, så jeg er godt bekendt med begge sygdomme. Derfor ved jeg også at du er i et smerte helvede uden din medicin. Fortæl endelig mere om dit forløb uden medicin. Det vil være utrolig spændende at høre om du har bedringer på begge sygdomme.

    Selvom jeg ikke lider så slemt mere, så forbedre jeg stadig min livsstil. Det gør jeg bla. fordi min far er døende af tarmkraft. En dårlig tarm kan føre til kræft, men også give sig til udtryk som autoimmune lidelser, så jeg bliver ved med at pleje min tarm.

    Jeg har forbedret mine rutiner:

    Morgenritual:
    1 isterning af koncentreret ingefær/lime juice i en kop vand.
    Jeg laver selv koncentreret ingefær juice med en hurum slowjuicer og hælder det i isterningeposer. Det handler om at gøre den gode vane nem.

    Morgenmad:
    Skyr naturel med halv jordbær yogurt og en blanding af hakkede mandler, valnødder og paranødder. Godt for tarm og prostata. Vælg ikke skyr med sødestoffer som blåbær varianten. Jeg spiser aldrig sødestoffer.

    Kosttilskud, aften:
    - D vitamin har jeg skiftet ud med D3 35mcg, spiser 1-2 om dagen
    - Jeg spiser en symbiflora+ kapsel hver dag
    - En Matas fiskeolie, som jeg overvejer at droppe
    - En sjælden gang spiser jeg en Matas guld multivitamin, men så dropper jeg D3 vitaminen den dag.

    Så længe jeg gør det, og ikke spiser for meget kage, hvidt brød og andet grim så har jeg det godt.
  • Indstillinger
    Hej :-)
    Har Pustuløs Psoriases, som startede på venstre storetå, måske efter en skål faldt med over neglen, så den endte med at falde af.
    I begyndelsen vidste jeg ikke hvad det egentlig var, så jeg tror der gik 1 - 1½ år før jeg gik til læge med det, og måske var det først da jeg fik symptomer på venstre hånd ved roden af tommelfingeren, jeg gik til lægen.
    Det var meget smertefuldt, da håndeksemen opstod, og jeg troede at det var en slags vand-eksem, da jeg gik til kajak 2 gange om ugen.
    Jeg blev henvist til Hudlæge, og fik hurtigt at vide at det var Pustuløs Psoriasis.
    Først fik jeg Dermovat, kombineret med Tjeresalve og bomuldshansker.
    Jeg var ikke glad for Hormonsalven selv om den hjalp lynhurtigt.
    Den hjælper hurtigt men man kan ikke bare lade være at smøre. Den skal nedtrappes, og det er jeg ikke god til.
    I en periode prøvede jeg noget Homuiopatisk medicin som jeg fik instruktion fra en kvaksalver, til selv at fremstille af egen morgenurin. Det var fortyndet 10 x 20-30 gange. Det hjalp noget, men ikke 100%
    Siden har jeg skiftet hudlæge for 3. gang. Nu går jeg hos en hudlæge i Roskilde. Hun har ordineret Omega3 : RedOlie og A-vitamin + lysbehandling og saltbade. Jeg spiste i forvejen D-vitamin. Det har hjulpet så jeg ikke længere får nævneværdige pusler på hænder og fødder; men nu har jeg fået Psoriasis-pletter på kroppen; arme, ben og mave.
    Jeg bruger ikke salver, ud over fedtcrem, i øjeblikket, men
    Ovenstående indlæg har inspireret mig til beslutningen om at følge et nytårsfortsæt : at prøve noget kostomlægning og små ændringer i dagligdagen.
    Så må vi se hvad det kan føre med sig.
    Godt nytår.
    Fiskehud14
Log in eller Registrér for at kommentere.