Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Øjengener

lotte123lotte123
Redigeret 14 juli, 2014, 04:33 i Åben debat om øjne
Jeg har haft øjenbetændelse hele tre gange først på året, fordi jeg havde en fejldiagnose på søvnapnø, og masken var jævnligt utæt, og en af bivirkningerne ved den slags er netop øjenbetændelse.

Den betændelse blev naturligvis behandlet med øjendråber, og det gik væk igen, men efter kort tid kom det igen. Men her i slutningen af april fandt man ud af, at jeg forresten ikke havde søvnapnø alligevel og jeg skal derfor ikke bruge den maske mere.

Jeg har dog siden haft en del irritation i mine øjne, især det højre. Det var dog helt klart ikke øjenbetændelse, for der har ikke været noget ”klistret”, men mine øjne løber hele tiden i vand og det klør – og ja, jeg kan jo ikke holde fingrene væk, så jeg gnider igen, hvilket nok ikke hjælper.

Jeg fik for en måneds tid siden rådet, at det jo kunne være allergi, da pollentallene i dette forår har været ret aggressive, så selv om jeg aldrig har haft allergiproblemer forsøgte jeg da med antihistamin – dog uden effekt.

Jeg har også forsøgt noget håndkøbsmedicin, da jeg ikke kan få en tid ved en øjenlæge før om meget lang tid. For nylig fik jeg på apoteket at vide, at det kunne dreje sig om en tilstoppet tårekanal, hvilket jeg gik hjem og googlede og det lød sandsynligt, så jeg bestilte tid ved lægen.

Jeg er netop flyttet, så det var mit første besøg hos den nye læge – og tja... hun mente ikke, det var en tilstoppet tårekanal, for hun kunne fra den anden side af skrivebordet og gennem mine briller, som jeg ikke blev bedt om at tage af, konstatere at mine øjne hverken var røde eller så specielt generede ud, så hun mente ikke, det kunne være det.

Jeg fik dog nogle dråber – Diclofenacnatrium ”Stulln” 1 mg – som jeg kunne forsøge – ellers måtte jeg vente det der halve år til jeg kan få tid ved øjenlægen.

Dråberne har en nogenlunde effekt, men i orden er det ikke.

Har nogen et forslag eller to til, hvad jeg kan forsøge?

Det skal siges, at jeg aldrig før har haft hverken øjenbetændelse eller andre problemer med øjnene – bortset fra at jeg bruger briller – en ren aldersrelateret tiltagende langsynethed. Jeg renser omhyggeligt et par gange om dagen med saltvand og bruger også en håndkøbssalve - Neutral Ophtha - som er rigtig god til at beskytte området omkring øjnene.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Jeg har ikke nogen erfaringer eller råd angående dine øjne. Men hvis jeg var dig, ville jeg prøve at blive skrevet op til et afbud hos øjenlægen. Jeg synes altså, at et halvt år er længe at vente.

    Jeg bliver tjekket hvert andet år hos min øjenlæge. Og første gang jeg ville bestille tid, var der flere måneders ventetid. Men da jeg sagde, at jeg kunne komme med kort varsel og gerne, hvis de fik et afbud, lød meldingen: ”Kan du komme i morgen? For da har vi et afbud.”

    Og det kunne jeg jo.

    Det, jeg bliver undersøgt for, er ikke noget meget alvorligt. Så det kan ikke være derfor, at jeg fik en tid dagen efter.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. I øvrigt har jeg, der ellers aldrig har haft allergi, i dette forår og denne forsommer haft en del kløe i øjnene, og jeg nyser desuden meget mere, end jeg plejer. Og jeg får en irriterende hoste, når jeg skraber de nye kartofler.
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen,

    Jeg har prøvet modellen med at sige til øjenlægen, at jeg kan komme med det varsel, det tager mig at køre der hen - det fik jeg beklageligvis ikke noget ud af. Jeg forsøgte også at bede min læge om at henvise mig i håbet om noget mere hurtigt - heller ikke det fik jeg noget ud af.

    Der er dog en mulighed tilbage, og den må jeg jo på, hvis ikke denne bedring fortsætter; nemlig at møde op til åben konsultation og så sætte en hel dag af til, at det bliver min tur. Bare tanken om, at skulle sidde i mange timer på en af de mig ubegribeligt ALTID elendige stole, som især læger synes er så smarte, har hidtil afholdt mig fra den model. Ja, hehe - men jeg har virkelig bare oplevet det gang på gang på gang, og når jeg kommenterer det, får jeg gerne svaret, at ja, det er vist rigtigt nok, man sidder vist ikke så godt, "men de er jo så flotte".

    Jeg var jo også med på tanken, at det kunne være allergi - men efter at have taget antihistamin en hel uge uden effekt, tror jeg ikke, det kan være det. Den slags har jeg jo set, har en effekt inden for ganske kort tid.

    Sååå - jeg må vel hen og sidde på den elendige stol.
Log in eller Registrér for at kommentere.