Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

Stof/hormon, der hæmmer muskelvækst

Redigeret 7 september, 2017, 18:06 i Sjældne sygdomme
Jeg ved ikke helt, hvor jeg skulle skrive indlægget (da der ikke er en generel muskel-kategori). Så jeg prøver her.

Det er et rent nysgerrigheds-/afklaringsspørgsmål.

Jeg har igennem mit liv kendt indtil flere mennesker, der led af en sygdom, der gjorte, at deres muskler voksede for hurtigt, fordi deres krop ikke producerede tilstrækkeligt af et stof eller hormon. De måtte derfor indtage medicin, for at opretholde en normal muskelvækst.
Men jeg kan hverken huske hvad sygdommen eller stoffet hed.

Så jeg vil høre, om der er nogen der ved, hvad denne sygdom, og det pågældende stof/hormon hedder? Og hvis man kan producere for lidt af dette stof, kan man så også producere for meget - så man er meget fysisk svag?

Kommentarer

  • Nu er jeg nysgerrig, for dette har jeg ALDRIG hørt om som medicinstuderende. Man kan danne for meget væksthormon, fx hvis man har en væksthomonproducerende tumor i hjernen og dette giver stor højde dvs knoglevækst - ikke store muskler. En væksthormontumor kan behandles med somatostatiner og dopamin, som mindsker tumoren. Ligeledes finder der nogle ultra sjældne genetiske sygdomme med stor højde - ingen med store muskler.

    Et hormon der påvirker muskelvækst er testosteron. Det er muligt at have en tumor i testiklerne der giver personen overdrevne testosteronniveauer, men jeg har aldrig aldrig set dette i virkeligheden, så jeg studser over, at du kender flere med denne lidelse? ¨

    Umiddelbart tænker jeg du har mødt nogle bodybuildere, der fyldte sig med anabolske steorider, og tog anti-østrogen hormoner for at modvirke udviklingen af bryster, og så har de bildt dig ind at de havde en sygdom der gjorde deres muskler så store :) ?

    Håber du kan fortælle noget mere!
  • Hej igen

    En af de mennesker, jeg kendte med denne "sygdom", var på min gamle skole. Og dette blev bekræftet af både hans lærere og pædagoger.
    Der er selvfølgelig stadig en chance for, at det er fup. Men jeg vil umiddelbart tro, at den er god nok.

    Men det kan selvfølgelig godt være, at det netop var en eller anden form for misbalance i personens testosteron-forhold, der var vedkommendes "sygdom":
  • hej, jeg er 13 år, og jeg har opdaget at mine muskler på min arme og min overkrop vokser ekstremt hurtigt, jeg har trænet 2-3 gange hvor jeg bare lavede armbøjninger og jeg er virkelig markeret, og jeg spiser heler ikke ekstremt sundt eller dyrker sport, og mine venner siger at der er en sygdom hvor ens muskler bare vokser meget, så jeg ville høre om jeg kunne få nogle facts om den sygdom, hvis der selfølgelig er en sygdom for det?
Log in eller Registrér for at kommentere.