Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sklerose eller ej

Redigeret 23 juni, 2013, 13:35 i Multipel sclerose
Jeg prøver lige dette forum, da jeg har lidt svært at komme igennem ved min læge. Jeg vil prøve jer;)
Jeg fik for ca 1-2 uger føleforstyrrelser i mine fødder, yderside, bagside af ben, baller og skridtet.. Det er nu blevet meget kraftigere, med fornemmelse af at mine ben og fødder er kolde, og det brænder i min ene fod.
Jeg fik ved lægen konstateret d-vitamin mangel, men ellers så mine blodprøver og blodsukker fint ud.
Min læge har først henvist mig til neurolog, men der var så lang ventetid, ca 8 uger, og det kan jeg ikke overskue.
Men han har så idag henvist mig til fysioterapi, og en scanning.. Da han ikke tror at en neurolog er noget alligevel. Jeg kan høre at han tror det er en diskusprolaps, men jeg har overhovedet ikke ondt i ryg eller lænd, der er heller ikke smerter der stråler ud derfra??
Jeg er kan ikke forstå at han ikke får mig tjekket for sklerose, det er vel bedre at komme igang med behandling fremfor at vente i lang tid? Men så igen, hvor lang tid tager det at få stillet en diagnose?? Jeg har aldrig fejlet noget, så sundhedssystemet overrasker mig helt vildt negativt.
Jeg er en kvinde på 38, har født 1 søn for 3 år siden, og ellers daglig aktiv i form af mit arbejde i en fakta.. Men kan være lidt tivivl om hvor lang tid jeg kan blive ved med det, hvis lægen tager det som han gør?
Håber der er nogen der har nogen fif til at komme igennem systemet uden de vilde frustationer;))
De venligste hilsner
Vivi

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Vivi

    Hvad ligger dit D-vitamintal på?

    Jeg vil mene, at i hvert fald en stor del af dine symptomer sagtens kan forklares med D-vitamin-manglen. Dog synes jeg, at nogle af symptomerne (føleforstyrrelserne) snarere lyder som B12-vitaminmangel. Du skriver, at resten af dine blodprøver var i orden. Gælder det også B12?

    Jeg skriver lige en liste over de symptomer, som man kan have ved D-vitaminmangel. Så kan du selv se, om dine symptomer passer med det, der står:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Listen stammer fra to praktiserende lægers hjemmeside:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Jeg tænker selvfølgelig på det punkt, hvor der står: ”Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder eller hænder”

    Kan det passe med din tilstand?

    Har du symptomer, som ikke står på listen?

    Husk når du tager D-vitamin-tilskud, at det helst skal tages sammen med lidt fedtstof. Og husk, hvis du tager kalktilskud også, at man skal tage lige så meget magnesium-tilskud som kalk. At tage kalk uden også at tage magnesium kan være risikabelt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Husk at hvis du har D-vitamin-mangel så skal du først fylde dine lagre før du mærker en effekt og det kan tage måneder og år hvis du følger de doser som almindelige læger bruger.

    Men det er let at få D-vit-niveauet op igen -du skal sådan set bare gøre det modsatte af hvad Fetterlein anbefaler i sin nye frygtelige antireklame mod solen:

    Ingen hat, ingen solcreme og ud i den mellem 11-15 hvor den er stærk nok til at du kan danne D-vitamin i huden, det er den mest effektive metode. Du skal dog kun blive ud i den direkte sol i 20-30 min pr dag hvis du er almindelig bleg dansker. Er du rødhåret, kan 15 min være rigeligt. Pointen er at du får dannet D-vitamin UDEN at blive skoldet, og det kan sagtens lade sig gøre.

    Det kan dog være nødvendigt at tage D-vitamin ved siden af alligevel da det danske sommervejr jo ikke sådan er til at stole på. Tag da ikke under 35µg, du kan sagtens tage op til 100 µg uden problemer.

    Er du stresset eller sover dårligt, øges dit behov også. D-vitaminer er desuden en del af behandlingen for sklerose, hvis man har mangel.

    Det bedste du kan gøre for dig selv lige nu er også at få en rigtig god multivitaminpille -de bedste fås i helsekostbutikker da apotekets varer er alt for svage når man har mangler. VItaminerne har brug for hinanden for at virke, og mangler du ét så mangler du også flere.

    Det gælder i særlig grad B-vitaminer hvortil B12 også hører. Så en god multi-B, en D-vitamin for sig -der er IKKE nok i en multivitaminpille når du har mangel, og en god multi-vitamin kan gøre det. Mange herinde anbefaler et mærke der hedder Omnimin -er det ikke sådan den hedder, Kameliadame?

    Hvis det er en MR-skanning du er henvist til, så kan man faktisk godt se efter sklerose på den også selvom den ikke er af hovedet. Er det derimod en CT-skanning så kan man ikke se efter sklerose. I så fald synes jeg da det kunne være en god ide at få din læge til at lave en henvisning til en MR-skanning af hovedet, men du må være forberedt på ventetid.

    Held og lykke med det hele
  • Indstillinger
    Hej igen :o)

    Jo, Omnimin skulle være en kvalitets-vitaminpille, der indeholder meget mere af de enkelte vitaminer og mineraler, end de vitaminpiller, man normalt kan købe på apoteket.

    Jeg har brugt den i nogle år, men gik fra den, fordi den også indeholder en ret stor mængde kobber, og da mange mennesker i forvejen får for meget kobber, gik jeg over til vitaminpillen Spektro, som ikke indeholder så meget kobber.

    Både Omnimin og Spektro fås i helsekostforretninger og hos Matas.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    D-vitaminmangel ses ved blyforgiftning, der i øvrigt kan give mange af de symptomer, som der anføres.
    Desværre kan man ikke blive testet for kronisk blyforgiftning i det offentlige danske "sundhedsvæsen", da man der ikke besidder en sådan viden.
    Men man kan lade sig teste hos en orthomolekylær læge, som er en speciallæge med en udenlandsk efteruddannelse i test og behandling for kronisk tungmetalforgiftning.
    Kronisk tungmetalforgiftning ses hyppigt hos patienter med neurologiske symptomer.
    Det gode er, at en kronisk tungmetalforgiftning ofte kan behandles med godt resultat.
    Der anvendes bl.a. kelaterende lægemidler samt korrektion af de ubalancer af mineral-og vitamin-niveauer, som tungmetallerne har forårsaget.

    Held og lykke med jagten på årsagen / årsagerne til dine symptomer.
  • Indstillinger
    Tak for alle de fine svar;)
    Jeg vil også straks gå i gang, med bla at tage mere d-vitamin og multivitamintablet. Desuden tror jeg, at jeg vil finde en der kan teste for blyforgiftning..tror jeg har hørt om en i området..
    Men det er da utroligt hvor lidt ens egen læge kan hjælpe med;((
    Endnu engang tak, jeg vil opdatere når jeg kommer til nogle resultater;)
    Mvh
    Vivi
Log in eller Registrér for at kommentere.