Hjem Lever, nyrer og urinveje Leverbetændelse

Forhøjet levertal.

Redigeret 20 januar, 2016, 11:16 i Leverbetændelse
Kære netdoktor. Jeg har netop fået et helbredstjek, alle blodprøver var ok, på nær et forhøjet P-Alanin tal på 120. Jeg ryger og drikker ikke alkohol, dyrker motion, er normal vægtig og spiser sundt. Jeg har tit migræne, ofte med otte dages mellemrum, spiser 50 mg Imigran ved anfald. Anfaldene variere med dage, så gennemsnitlig spiser jeg nok op til 500 mg pr mdr. Skal jeg være nervøs for min lever, jeg skal have taget en ny blodprøve til august. Med venlig hilsen Anne årgang 55.

Kommentarer

  • Du har skrevet til debatforum, så her er der ikke nogen læge.

    Men - her hjælper vi hinanden med diverse råd og ideer.

    Jeg har også døjet gevaldigt med migræne - og man kunne ikke finde ud af hvorfor, eller rettere jeg var fyldt 40 år, da det blev så voldsomt at jeg søgte læge, så det blev affærdiget med overgangsalder; en tilstand jeg først påbegyndte ca. 10 år senere.

    Jeg kom for 6-7 år siden i kontakt med en meget dygtig akupunktør - og hun har simpelt hen reddet mit liv.

    Og nu kommer relationen til det, du spørger om: Hun kunne nemlig fortælle mig, at min migræne netop skyldes en øget belastning af min lever! - Har altså intet med overgangsalder at gøre.

    I mit tilfælde fandt hun ud af, at det at jeg for snart 20 år siden fik fjernet min galdeblære simpelt hen er årsagen. Jeg fik den gang at vide, at det at få fjernet galdeblære kunne betyde øget belastning af lever og nyre.

    Så nu spørger jeg dig: Har du været udsat for at få din galdeblære fjernet? Har du i det hele taget været udsat for operative indgreb?

    For det kan have forbindelse, men desværre tænker de etablerede læger slet, slet ikke i de baner.

    Mit forslag er helt klart at du opsøger en dygtig akupunktør, der med sin behandling netop kan gå ind og styrke din lever.
  • Hej Anne

    Det kunne godt se ud til, at du tror, at du skriver til en læge, når du skriver her. Jeg vil begynde med at rette den misforståelse. Du har skrevet til et debatforum.

    Hvad angår forhøjede levertal, så har jeg også engang haft flere forskellige levertal, der ikke var normale. I mit tilfælde fik jeg så bare taget en blodprøve nogle uger efter, og da var tallene normale.

    Jeg bringer et link til en side, hvor du kan læse om P-alanin:

    http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blodpro ... 112438.htm

    Man kan hjælpe sin lever ved at spise f.eks. marietidsel. Du kan læse om marietidsel her:

    http://www.sundhedslex.dk/marietidsel.htm

    Så vidt jeg ved, kan man få en lignende positiv effekt, men nok ikke så kraftigt, ved at spise grøn salat, som indeholder en del bitterstoffer. Eller hvad med en gang salat af friske, nye mælkebøtteblade? Det smager faktisk ikke så tosset. Og så har leveren godt af det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Da jeg havde sendt afsted, blev jeg klar over, at det er et debatforum. Tak for alle gode råd.
  • Hej Kameliadame. Du skrev om en dygtig akupunktør, er det en jeg må få navnet på ? Det er ikke sikket vi bor i samme område, men så må jeg jo finde en anden. Jeg fik først migræne da jeg gik i overgangsalder for ca. ti års siden og har aldrig været opereret.
    Venlig hilsen Anne.
  • VEDR.KAMELIADAME INDLÆG 20008

    JEG LIDER MEGET OFTE AF MIGRÆNE HJÆLP NAVNET PÅ DEN AKUPUNKTØR
    UDBEDES MED STOR GLÆDE.KAN MÅSKE OGSÅ HJÆLPE PÅ MIT FORHØJET LEVERTAL PÅ FORHÅND TUSIND TAK.
  • Migræne, det havde jeg også. Men efter jeg begyndte at tage levertran forsvandt migrænen efter nogle få uger. Jeg er en gang stoppet, men så kom migrænen voldsomt tilbage efter 14 dage. Så jeg stopper ikke mere.

    I en smule mælk, så kan levertran ikke smages. Om det hjælper alle ved jeg ikke, men mig hjalp det. Et billigt råd, som nemt kan prøves uden nogen risiko.
    Men nogen VIL IKKE engang prøve det og det fatter jeg altså ikke. Måske er det for billigt. Jeg køber Møllers tran, med citrus.

    Et råd jeg selv fik for mange år siden.
  • persille1

    mange tak for rådet, er da værd at prøve mildred
  • Hej Mildred

    Jeg har læst denne tråd grundigt igennem. Men jeg kan altså ikke se, at jeg skulle have anbefalet nogen akupunktør.

    Jeg ser, at trådstarter også tror, at jeg skulle have anbefalet en akupunktør, og at hun allerede i juni i år har bedt mig om at oplyse navnet. Det opdagede jeg ikke, dengang i juni.

    Men under alle omstændigheder er det Lotte123, der omtaler en akupunktør.

    Angående migræne kan jeg fortælle, at jeg også har lidt af det, men det gik over, da jeg begyndte på blodtryksmedicinen Atacand, som altså foruden til højt blodtryk også kan bruges til migræne. Siden dengang er Atacand vistnok gået af brug, fordi det blev muligt at få billige kopier af et beslægtet produkt. Men da det beslægtede produkt, nemlig Losartan også virker på både blodtryk og migræne, er jeg ganske godt tilfreds. Jeg har ikke haft migræne siden ca. 1997 eller 1998, da jeg begyndte på Atacand.

    Angående forhøjede levertal , så har denne debattråd givet anledning til, at jeg er blevet opmærksom på, at jeg faktisk havde et unormalt levertal, nemlig GGT (gamma-glutamyl-transferase), dengang i juni måned, da denne tråd sidst var aktiv. Dengang skrev min læge bare o.k. til dette unormale tal, men det var jo faktisk ikke o.k., så det vil jeg da lige have tjekket igen, nu her et halvt år efter.

    Jeg håber meget, at du finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg har beklageligvis heller ikke set trådstarters reaktion i juni måned, men jo - det er mig, der har anbefalet akupunktur, og det har reddet mig, så er det stadig noget jeg anbefaler.

    Men - der er mange årsager til migræne, og jeg kan naturligvis ikke garantere at akupunktur hjælper på alle årsager. Jeg har tidligere beskrevet min årsag.

    Min opfattelse er, at lægerne desværre ikke er gode til se på helhed og derfor ikke har sammenhæng mellem f.eks som i mit tilfælde at det at have fået fjernet galdeblære altså har nogle konsekvenser for andre symptomer derfor foreslår jeg, at man ser lidt på den alternative verden.

    Det ville være underligt om vi alle boede i den samme region af landet, så derfor vil jeg ikke reklamere for lige præcis min akupunktør. Hvis du vil oplyse hvor i landet, du bor - så kan jeg fortælle om det kan være relevant med min.

    Søg på nettet under akupunktur og kontakt nogle, der bor i dit område og tal med vedkommende først. Det er væsentligt at du virkelig gennemtænker, hvad du evt. har fejlet og været behandlet for tidligere - fordi der netop kan være en sammenhæng.

    For mig personligt tog det lidt tid, før vi kom ind på netop det med, at jeg havde fået fjernet galdeblæren, da jeg netop slet ikke skænkede det en tanke.

    Migræne kan også skyldes mangel på vitaminer og/eller mineraler, så det kan også være en ide at få dette målt ved en biopat. Heller ikke denne sammenhæng er læger gode til at se.
  • Hej jeg fik konstaret kyssesyge 8 maj 2015 og mine levertal er stadig for høje nogle der har samme oplevelse omkring dette.
Log in eller Registrér for at kommentere.