Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

tinitus og høretab

Redigeret 9 november, 2013, 03:23 i Hørenedsættelse og tinnitus
Jeg er en kvinde på 37 år. Natten til søndag den 12. maj 2013 vågnede jeg brat med en stærk ringen for højre øre. Jeg kunne ikke høre på øret. Desuden sov højre side af ansigtet og min højre arm sov også.

Kl. 8.00 tog jeg til vagtlægen. Jeg var begyndt at blive svimmel og syntes også det tryggede på venstre øre.

Da jeg ikke syntes, det var nok bare at gå hjem og tage en næsespray og vente til trykket ændrede sig i øret, blev jeg sendt ind til ørelægen.

Han lavede mange øvelser med mig, men mine symptomer var ikke efter bogen, så jeg blev sendt til neurologisk afdeling. Her fik jeg taget blodprøve, EGK og blev CT scannet.

Scanningen viste ikke tegn på blodprop i hjernen.

Jeg venter nu på at få en balancetest og en høretest i næste uge. Til sidst skal jeg MR scannes.

Jeg får stærke svimmelanfald, men kan undgå nogle ved at gå med mine musiker ørepropper, som tager 15 db.

I nat begyndte mit hjerte at galoppere, og jeg fik svedeture. Det hjalp lidt at sove med hovedet oppe og med en kold klud om håndleddet.

Jeg har læst at Kranio sacral terapi kan hjælpe på svimmelheden, så det skal jeg på tirsdag.
Har også læst herinde, at det kan hjælpe at få en bideskinne, fordi jeg bider min kæber meget hårdt sammen, når jeg sover. Den koster 2600 kr., så det overvejer jeg stadig.

Ørelægen mente ved første samtale, at det var Sudden Deafness, fordi hørelsen ikke var kommet tilbage. Jeg mener nu, at det er Menieres. Jeg har i mange år haft meget lydfølsomme øre og har brugt ørepropper især i stressede perioder. Stress skulle være med til at udløse anfaldene, men selve oprindelsen skulle være at blodåren i øregangen er blevet trykket eller er gået i stykker. Mon det kan skyldes for meget støj over mange år, fordi jeg er musiklærer.

Nogle skriver også, at de får maveproblemer i forbindelse med Menieres. Jeg bøvler med en langsom fordøjelse, det man måske kalder irriteret tyktarm. Det giver ofte forstoppelse.

I starten af 2013 fik jeg konstateret galdesten. Derfor skal jeg tænke over, hvad jeg spiser og ikke overspise.

Gad vide om det hele hænger sammen.
Er der andre, som oplever at få et svimmelhedsanfald, når de er ude i varmen?
Kan man flyve med Menieres?

Det var min version indtil nu. Tak fordi jeg måtte læse jeres. Det har hjulpet mig meget.

Venlig hilsen Merete

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har selv de bivirkninger du snakker om, det eneste jeg endnu ikke har haft er det med hjertet, men svedeturene har også været der.
    Udover denne tinitus har jeg, ifølge min læge, bihulesbetændelse, og det skulle være en meget sjællend bivirkning på den pencelin, mener både vagtlægen og lægen. Så jeg er gået en halv dosis ned.
    Men de siger desværre bare jeg ikke kan gøre noget ved de her bivirkninger. Og det er som du nok ved forfærdeligt med tinitus for ørene, og ekstremt stressende.
    Vi mener dog ikke at jeg har bihulebetændelse, da den første pencelin kur ikke fungerede, og han fortalte mig at betændelsestallene ikke var særlig høje. Vi tror også det har noget med balancenerven at gøre.
    Musik i ørene fungere desværre ikke for mig, det hjælper for mig at f.eks. skrue meget højt op for tv'et.
    Jeg vil ekstremt gerne høre hvad du finder ud af, da jeg jo stort set har nøjagtig de samme bivirkninger, men jeg har ikke en særlig samarbejdsvilling læge.
  • Indstillinger
    Hej
    Så har jeg været i MR scanner. Den viste ikke tegn på noget. Lægerne har nu bestemt sig for at det er sudden deafness.

    Jeg venter nu på at få høreapparat på højre øre. Den skulle kunne opfange lyden fra højre side og sende den gennem knoglen, så venstre øre høre lyden.
    Jeg vil dog stadig få svært ved at høre, hvor lydene kommer fra. Det kan godt give lidt problemer i hverdagen. Jeg har fx svært ved at finde mine børn, hvis de kalder på mig i huset.

    Jeg håber også, at jeg kan få en slags høreapparat til venstre øre, som kan skrue ned for lydene, for min tinnitus i højre øre bliver højere af de høje lyde fra mit venstre øre.

    Jeg glæder mig til at komme videre i forløbet.
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Den 18. september fik jeg så mit høreapparat. Et såkaldt cross-over. Lyden bliver opfanget i en mikrofon i det døve øre og bliver sendt over til det venstre ører, som så hører for to ører. Det fungerer fint i situationer, hvor der ikke er for meget baggrundsstøj, eller mange mennesker, som snakker. I andre situationer må jeg stadig bruge diverse ørepropper.

    På det kommunale hørecenter har jeg dog fået at vide, at jeg ikke må bruge ørepropper mere end 6 timer om dagen, da hjernen så vil ændre sin opfattelse af, hvad der er normal styrke.

    Jeg har fået anbefalet nogle apps, hvor der er forskellige lyde til at dæmpe tinnitus.

    Merete
  • Indstillinger
    Jeg læste et eller andet sted, at magnesium kan have en god virkning på tinnitus, dog er det ikke alle slags tinnitus.

    Da jeg læste dette, så tænkte jeg det skulle afprøves, da jeg har tinnitus, som har stået på i en lang årrække.

    Jeg købte et glas med D-vitamin, tilsat magnesium. Efter en uges brug, syntes jeg at kunne mærke en dæmpning af dette hyleri, som vi ved er mest markant, når man skal sove.
    Men det siges at det ikke er alle slags tinnitus, som det skulle hjælpe på.
  • Indstillinger
    Tak for det gode råd. Det vil jeg i hvert fald prøve.
Log in eller Registrér for at kommentere.