Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Underlivsbetændelse igen og igen...

Redigeret 17 maj, 2013, 12:27 i Underlivsbetændelse
Hej netdoktor.

jeg har nu haft underlivs betændelse 5-6 gange inde for ca.! et års tid. Og er på vej til at få det igen tror jeg. Selvom det er under en måned siden jeg havde det sidst.
Min læge gør ikke rigtig noget, udover selvfølgelig at give mig antibiotika.(pencillin) Men kan bare ikke forstå hvorfor jeg bliver ved med at få det.

Det startede i slutningen af mine 16 år, hvor jeg havde det en enkelt gang.. Så gik der et kort stykke tid hvor jeg fik det igen. Så gik der et længere stykke tid. Og så er det bare gået stærkt. Og ja nu er jeg lige blevet 17. Min kæreste er skam ''ren'' nok når vi er sammen. Og jeg er begyndt at passe rigtig godt på mig selv. Sådan med at lade være med at sidde kolde steder.. Som jeg aldrig rigtigt har gjort heller.

Nu er jeg bare bekymret og det gør mig ked af at tænke på at det mindsker risikoen en del har jeg hørt, med hensyn til at få børn.
Er der virkelig ikke noget man ellers kan gøre? Synes i jeg skal videre i systemet og ''trodse'' min læge?? Og med at trodse min læge mener jeg bare at:
Jeg sagde til ham at jeg synes det var mærkeligt at jeg blev ved med at få det. ''Hvor mange gange har du haft det?'' 4-5 gange nu tror jeg indenfor ca. et halvt år. Så siger han bare at det er da bedre en så mange gange på en måned...
Han sagde jeg skulle holde mig i ro. Om det så var seksuelt han mente ved jeg ikke.. Det har jeg også gjort så ved virkelig snart ikke hvad jeg skal gøre mere..

Håber virkelig fra svar fra jer netdoktor. Selvfølgelig er i andre også velkomne til at svare, hjælpe og lytte.
Knus og kram DD.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er du blevet undersøgt for klamydia?
  • Indstillinger
    Ja det blev jeg her sidste gang. Og den var negativ.
  • Indstillinger
    Det lyder helt forfærdeligt, det du fortæller. Jeg synes din læge behandler dig meget arrogant, og det er helt ufortjent for manden gør ikke sit job. Det lyder faktisk lidt som om han dømmer dig moralsk. Føj, siger jeg bare.

    Mit råd til dig er følgende:

    Skift læge! En arrogant læge kan du ikke bruge til noget. Men gør det nu, med det samme, for som vgvg skriver, så er det vigtigt at du får nogle undersøgelser, for der er jo en grund til, at det bliver ved med at komme igen.

    Desværre skal du testes for: clamydia, gonnorré og syfilis. Foruden at det er meget vigtigt at du ikke springer over i de 3-årlige screeninger, når du kommer i den alder, medmindre altså at du er vaccineret mod kønsvorter inden du blev sexuelt aktivt.

    Uanset hvad det er der er grunden, kan det behandles med antibiotika, men behandlingen du har fået har enten varet for kort eller ikke været specifik nok.

    Nogle få kvinder har desværre meget let ved at få bakterier ind i livmoderen, uden at der altså er tale om en kønssygdom. Men kønssygdom er langt den hyppigste grund.

    Har du og din nuværende partner ikke brugt kondom, så skal han desværre også testes for de samme kønssygdomme.

    Det er noget rod, ja, men bor du i en større by, så er det en god chance for at der er et tilbud hvor du/I kan blive testet for det hele helt anonymt hvis der er behov for det.

    Jeg føler virkelig med dig, du har sandsynligvis været møj-uheldig i en kaotisk periode i dit liv. Men der er heldigvis hjælp at hente, og det er vigtigt at du får den, både for din livskvalitet og, som du selv skriver, din mulighed for at blive gravid senere.
  • Indstillinger
    Synes din læge behandler dig ret uforsvarligt! Underlivsbetændelse er ikke at spøge med. Du er en ung pige og skulle gerne have mulighed for at få børn engang. Jeg synes det ville være på sin plads, at du blev henvist til en gynækolog, der kunne undersøge dig ordentlig.
  • Indstillinger
    Hej alle sammen.

    Tak for jeres svar og opbakning! Det er dejligt at vide at jeg som den eneste synes min læge er bare lidt for meget..

    Har snakket med en sygeplejeske på det plejehjem jeg er i praktik på og hun sagde navnet på en gynækolog der skulle efter siges være rigtig behagelig og meget dygtig.
    Hun synes forresten også min læge lyder for meget.

    Jeg sagde det til min mor og jeg sagde at jeg ikke troede på at jeg fik en henvisning ud af ham. Hun siger at det kan jeg godt. Og hun kan heller ikke forstå hvorfor det bliver ved!

    Så! Jeg vil nu snarest muligt få en tid til min læge for at få en henvisning til hende eller en anden og for at få pencillin mod min underlivsbetændelse jeg har nu også.

    Alle er stadig velkomne til at skrive! Og jeg skal prøve og huske at skrive herinde hvordan og hvorledes i den nærmeste fremtid! Derfor er det dejligt hvis nogle skriver, kommer med gode råd eller spørgsmål sådan jeg husker at skrive herinde.

    Men tusind tak.
    Mvh. bettedd.
  • Indstillinger
    Det penicillin du får dræber ikke bakterierne derfor blusser underlivsbetændelsen igen. En undersøgelse hos gænykolog kan teste hvad slags bakterie der er tale om så du får den rette type antibiotika. Din læge skal kunne give dig en henvisning til en gænykolog når du bliver ved med at få underlivsbetændelse for så skal der en anden type penicillen.
  • Indstillinger
    Jep..

    Men nu ser vi.
    Tak for svaret :-)
  • Indstillinger
    Nu har jeg været til lægen!
    Har fået to slags pencillin og en henvisning! Der kan dog gå op til 3 mdr. før jeg får en tid, så nu ser jeg om jeg kan holde det ud.. Nu jeg er så også bare blevet ramt af den dejlige influenza tror jeg..

    Men jeg spurgte lægen om han troede at der var noget, han sagde at det kunne være en cyste på min æggestok, da det er den samme æggestok jeg mærker det i. Men de er jo sjældent ondartet..

    Mvh. DD.. (':
  • Indstillinger
    Hej alle sammen.

    Jeg ville bare lige opdatere jer på hvad jeg har fundet ud af.

    Jeg kom til gynækolog som så fandt en rimelig stor vand cyste. Jeg fik en henvisning til sygehuset, efter en måned kom jeg derop og den er så faldet i størrelse. Men den kan jo ændre størrelse hele tiden. Nu venter jeg på brev om den skal fjernes eller ej.

    Jeg er flyttet, dvs. lægeskift til mig... JA TAK. !

    Nå men jeg vil egentlig også sige tusinde tak for jeres svar på mit indlæg.. Det var det der gav mig mod til at få en henvisning til at starte på...

    Hav en god weekend.

    Mvh. Didde.
Log in eller Registrér for at kommentere.