Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Meget følsom glans, kort streng og semi-snæver forhud

Redigeret 15 januar, 2013, 19:21 i Mandlige sexproblemer
Hej herinde

Jeg er en mand på 26, og burde have skrevet meget før. Jeg har ikke rigtig nogen jeg føler jeg kan snakke om sådan noget med, men jeg har altid haft en ret snæver forhud. Da jeg var yngre kunne jeg ikke trække forhuden tilbage selv i slap tilstand, men først som 21 årig kontaktede jeg lægen. Jeg fik en tid til hospitalet, men det endte med at jeg meldte fra.

I løbet af de sidste par måneder er det lykkes mig at få forhuden ned over penis i slap tilstand, og under samleje er det indimellem lykkes mig at få forhuden ned selv i eregeret tilstand (kun når det har været tilstrækkelig vådt). Strengen virker også til at være for kort, så når det endelig lykkes ligger huden i folder som en krave bag glansen. Problemet er også, at jeg er meget følsom på glansen, så følsom at berøring derpå nærmere gør ondt end noget som helst andet. Derfor er det også svært at rengøre, da jeg næsten kun kan skylle den med vand. Selv hvis strålerne fra bruseren er lidt for skarpe gør det ondt.

Det har givet problemer med mit sexliv hele livet, og derfor har jeg endnu engang kontaktet lægen. De anbefalede en operation hvor de på oversiden skærer en slids i huden, som de så syer sammen på det andet led, for at give mere bredde. Jeg har så fået læst mig til. at det kommer til at se grimt ud, og at huden desuden bliver så løs at den somm udgangspunkt altid vil være trukket tilbage, hvilket jeg på ingen måde kan forestille mig at kunne leve med! Jeg ville jo ingenting kunne uden ubehag, hvis den er blottet! Derfor er jeg nu begyndt at tvivle på om det er den rigtige beslutning at få gjort noget ved det... hvad skal jeg gøre? :(
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Øhh, undskyld - den fik jeg vist ikke fat i.

    Du har problemer med forhudsforsnævring - så store, at du har problemer med at gennemføre samleje, og du er blevet tilbudt at få gjort noget ved det, men du vægrer dig? Hvorfor dog det?

    Forhudsforsnævring er et meget almindeligt problem, hvorfor mange - rigtigt mange netop har fået foretaget denne operation, som har gjort, at de har et godt liv og et godt sexliv.

    Ligeledes er omskæring meget almindelig i mange folkeslag verden over, og disse mænd har det jo også okay med det.

    Hvorfor er du overbevist om, at du under ingen omstændigheder vil kunne leve med en - endda mindre - omskæring?

    Selvfølgelig vil der være en tilvænningsperiode, hvor den måske er lidt øm - men så er det også det.

    Og så er du bange for et eventuelt grimt ar??

    Altså helt ærligt: Vil du have et sexliv eller vil du have en pæn penis, der ikke kan noget som helst??

    Nu er jeg kvinde, så jeg kan naturligvis ikke vide det, men mon ikke de fleste mænd ville vælge sexlivet?

    Jeg synes, du her bekymrer dig om noget, der slet ikke burde være et problem.

    Se dog at få det overstået, som du burde have fået overstået for længst, og det med følsomheden taler du naturligvis med lægen om.

    Jeg er overbevist om, at du vil blive endog meget glad for det - bagefter.
  • Indstillinger
    Tak for det hurtige svar, men jeg synes det lyder som om du har svært ved at sætte dig ind i min situation.

    Det kan godt være jeg vil blive glad for det i længden, men forstå mig ret, jeg har et ret omstændigt/besværligt, men dog fungerende sexliv. Omstændigt i og med det skal glide ordentligt før det er muligt, og jeg altså ikke er i stand til at lave noget "spontant og pludseligt" med min kæreste.

    Hvis ikke jeg var så overfølsom, ville jeg ikke tvivle et sekund på den operation. Men forestil dig et scenarie hvor min overfølsomhed ikke forsvinder, at den ikke er "naturlig" - jeg ved jo ikke hvordan andre føler det, hvordan sammenligner man noget så subjektivt som følelse? Jeg kan umiddelbart sammenligne det at blive rørt på glansen, som med at blive rørt på øjeæblet. Og det er da ikke specielt rart at have sådan noget i bukserne, hvor stof gnider op ad én med hvert skridt man tager.

    Det kan da også godt være overfølsomheden forsvinder efter nogle måneder, men det bliver godt nok nogle lange måneder, hvor jeg jo ikke kan lave noget som helst!
  • Indstillinger
    Nej, jeg fattede ikke helt dit første indlæg - det gør jeg lidt bedre nu, men alligevel.

    Du er blevet indstillet til operation, og det er du udelukkende fordi det er vurderet til at være nødvendigt i dit tilfælde.

    Du er nervøs for konsekvenserne, så nervøs, at du aflyste operationen første gang, og også nu overvejer at gøre det igen.

    Det fremgår hverken af din første eller din anden tekst, at du har talt med din læge om netop denne frygt, så mit spørgsmål er, har du det??

    Har du netop fortalt, at din glans er helt ekstrem følsom, og du derfor er bange for, at det hele vil blive et helvede?

    Hvad har lægen sagt til det?

    Eller er det kun dig selv, der ved det og dig selv, der har oparbejdet en frygt for noget, der med overvejende sandsynlighed givet kan gøres noget ved?

    Heller ikke læger kan arbejde med hænderne bundet på ryggen, så hvis ikke du har fortalt hvorfor du er så bange for indgrebet, så kan de ret beset heller ikke vide, at du har det problem.

    Jeg tror ikke, du er den eneste på denne jord, der har en meget følsom glans, men jeg tror desværre, du har oparbejdet en frygt for noget, du ret beset slet ikke ved, om du skal frygte - for du har jo netop ikke fået lige præcis din situation professionelt vurderet.

    Jeg undskylder, hvis du HAR talt med lægen, og du HAR fået at vide, at det hele bliver lige så frygteligt, som du tror, men det burde du nok så have skrevet her, for på samme måde, som lægen skal have fuld besked for at kunne hjælpe, så skal brugere i et debatforum også have klar information, for at kunne give råd og ideer.
  • Indstillinger
    Jeg tor, at dit største problem er den følsomme glans, som er (over)følsom, fordi den aldrig er blottet. Køb noget lokalbedøvende smørelse og smør det på glansen, lige inden du går i seng og sov så med forhuden trukket tilbage, så du på den måde hærder glansen. I løbet af en uges tid kan du garanteret mærke en klar forbedring.

    En fuld omskæring er slet ikke så slem, som mange tror. Efter nogle dage har man vænnet sig til den blottede glans og efter 14 dage kan pikken bruges til andet end at tisse. Jeg blev omskåret for 11 år siden, og det er jeg glad for.
  • Indstillinger
    Ja, det lyder som et godt, enkelt og simpelt råd, som Martin måske kunne have fået for allerede fem år siden, hvis han havde talt med sin læge om sit problem.

    Jeg forbavses ofte over, at der er en del, der foretrækker at gå og lide og frygte helt unødigt, fordi de ikke kan få sig selv til at tale åbent om deres frygt for dette eller hint - og det er desværre meget ofte, hvis det er et problem omkring kønsorganerne, som af en mig fuldstændig ubegribelig grund er gjort til noget, der er flovt og pinligt.

    Husk at det flove og pinlige UDELUKKENDE er noget selvopfundet. Kønsorganer er en lige så naturlig del af kroppen som alle andre organer og opfattes også af læger som sådan.
  • Indstillinger
    Jeg fortalte bestemt lægen da jeg blev undersøgt på hospitalet at jeg var bekymret for følsomheden. Derfor foreslog han også at foretage en kirugisk manøvre for at udvide huden fremfor at fjerne den.

    Han sagde kort at man ikke kunne gøre noget ved overfølsomheden, men at man ville vænne sig til det med tiden, og jeg har mistanke om at jeg ikke fik formidlet mit problem i tilstrækkelig høj grad. Jeg har tænkt mig at tage til operationen, og så forklare sagen bedre når jeg er der. Det er i overmorgen det foregår.
  • Indstillinger
    Held og lykke. Det skal nok gå godt, og du vil givet erfare at det meste af din frygt har været ubegrundet, og om nogle måneder spørger du dig selv om, hvorfor i alverden du ikke fik det ordnet den gang for fem år siden.

    Men - husk at bede om en ordentlig og grundig vejledning - det har du krav på. Ingen spørgsmål er for dumme - og alt det du ikke forstår i første omgang, kan du bede om at få forklaret en gang til.
  • Indstillinger
    Jeg er selv blevet omskåret for fire dage siden. Jeg forstår godt dine betænkeligheder, jeg har selv haft mange betænkeligheder. Det er en svær beslutning, fordi der ikke er nogen fortrydelsesret og man ved jo ikke, om det i virkeligheden bliver værre end det er. Man hører jo så mange mærkelige historier...

    Jeg har bestemt ikke fortrudt! Min glans var også meget følsom og de første par dage var det mega irriterende at gå rundt med bukser på. Nu, efter fire dage, er jeg dog ved at vænne mig til det og det er ikke så generende længere. Jeg har i dag været i skole - uden problemer, jeg kan bare ikke gå så hurtigt som jeg plejer. Jeg har ikke mærket nogen smerter i syningen/såret. Det gør dog lidt ondt ved spontan rejsning (som ikke kan undgås), men det går hurtigt over. Jeg havde frygtet at få langt værre smerter.

    Jeg er virkelig meget tilfreds med resultatet. Min penis er stadig hævet og lidt blå efter bedøvelsen. Syningen ser rigtig pæn ud og det ser ud til, at hele som det skal. Jeg er overhovedet ikke bange for at arret skal blive grimt.
    Jeg har også tænkt meget på om min penis vil for løs hud under glansen, men jeg tror ikke at det bliver så slemt. Det er vidst værre for dem, der vælger at få en halv omskæring. Og så tror jeg heller ikke, at det er værre end at have en masse løs hud hængende foran glansen, som jeg havde.

    Det tager selvfølgelig tid før såret er helet. Jeg har fået at vide, at efter tre uger kan jeg fungere helt normalt igen og være aktiv. Først efter tre måneder kan man vurdere det endelige resultat og hvordan arret ser ud. Jeg er meget utålmodig, de sidste fire dage er virkelig gået langsomt. Men jeg tror at det bliver rigtig pænt. Min hustru mener også at en omskåret penis er meget pænere end sådan "en snabel med krøllet tud" - som hun udtrykte det.

    Held og lykke med det!
  • Indstillinger
    Indgrebet er foretaget, og det er nu 3 dage siden. Jeg var meget utryg, men det hjalp da jeg fik noget "døsevand" i drop! Derefter plaprede jeg løs og ænsede knapt hvad de havde gang i dernede.

    Trods alle stik var der ingen misfarvning og ømhed i selve penis. Forhuden er dog selvfølgelig øm og hævet. Det væsker stadig en smule, hvilket jeg dog har fået at vide er helt normalt - selv ind i uge 2.

    Jeg fik besked på at "træne huden" to gange dagligt fra dag 1 og resten af livet frem, for at holde den smidig. Her i starten er det dog rimelig ubehageligt at trække denne ømme og hævede hud med nye sting tilbage, men jeg tænker det er vigtigt for at undgå at ar-vævet ikke bliver som et nyt stramt bånd? Jeg er dog lidt i tvivl om hvor "meget" jeg skal træne huden per gang. Er "én til to gange helt tilbage" nok to gange om dagen?

    Jeg har købt noget lokalbedøvende (Xylocain 5%) til at smøre på glansen så jeg kan gå rundt med det blottet for at begynde at hærde den, når huden er helet lidt mere. Jeg har dog også overvejet at bruge det på selve forhuden så det ikke er så ubehageligt at træne den imens den heler. Nogen der har en holdning til det?

    mvh Martin
  • Indstillinger
    Det var da dejligt, at det hele gik godt - og selvfølgelig er man noget øm den første tid efter et indgreb.

    Som jeg skrev til dig, så er det væsentligt at man sørger for en ordentlig information - og spørger igen, hvis man er i tvivl, og det har du alligevel ikke fået gjort?

    Ja, det kan da være at en til to gange "frem og tilbage" er godt nok, men der sker givet ikke noget ved, at du gøre det flere gange, men det ved jeg da ikke - det var klart noget, du skulle have bedt om få mere tydelig information om. Jeg vil dog mere, at jo mere man træner et sådant sted jo bedre, og at man i hvert fald ikke gør skade ved det.

    Måske et par af de mænd, der har prøvet det, kan fortælle dig det her?

    Xylocain kender jeg godt - har brugt det direkte på mine slimhinder, så derfor vil jeg ikke mene, der er de store problemer ved - i hvert fald en tid - at "sovse" ind på alle de ømme steder.

    Men selvfølgelig kun i en periode - ikke i mange uger eller måneder. Dog vil jeg mene, at det giver sig selv. I løbet af forholdsvis kort tid, vil du ikke have brug for det mere. Læs i øvrigt den indlægsseddel, der ligger ved.
Log in eller Registrér for at kommentere.