Hjem Sport, motion og ernæring Åben debat om overvægt

Succes med stofskiftediæt (Rigshospitalets 13 dages kur)

Redigeret 5 januar, 2013, 07:59 i Åben debat om overvægt
Hej allesammen!

Her min lille succeshistorie som jeg håber andre kan gavne af!

Mit navn er Peter og jeg er 33. Jeg har siden 2005 været overvægtig til lige omkring de 100kg og besluttede mig for et nytårsforsæt for 2013 - at tabe mig 20kg.

Mit store problem var at jeg om aftenen i sofaen blev så voldsomt "slikken" som det kan kaldes her i Jylland. Søde sager, kiks m. ost, frugter, sodavand, kakao og hvad end der nu lige var lidt lækkert i skabe og køleskab.
Egentlig var min appetit ikke så stor ved alle andre måltider - jeg spiste ikke altid morgenmad, ikke altid middagsmad og heller ikke vildt meget aftensmad... problemet opstod altså først efter børnene var lagt i seng, - så indtrådte sulten som mørket faldt på. - Egentlig føles det ikke så meget som sult, som det føles som trang og hang til alt muligt - det kender flere af jer nok! Dog ikke hverken fordi jeg har været nedtrykt eller på nogen måde deprimeret - snarere tværtimod gjorde jeg det til noget (alt for) hyggeligt... Film, kæresten og lækkerier.

Før 2005 kunne jeg spise hvad som helst, når som helst og ligegyldigt hvor meget eller hvad jeg spiste tog jeg aldrig rigtig på. Men efter en mindre krise i livet hvor jeg af lægen fik ordineret nogle smelte tabletter mod vinterdepression (kærestesorger), der hed "Remeron", tog jeg ca. 28kg på! Det tog kun ca. 5 mdr. at tage så meget på og det har altså siddet der lige siden.

Nu skulle det så være nok! - Jeg havde før prøvet kålkuren og på få dage smidt 6-7 kg, men jeg tog det hele på igen, hurtigere end jeg tabte dem, så den kur var for mig ganske ubrugelig - det var som om det kun var vand der forsvandt fra kroppen. - Så jeg skulle altså prøve en anden kur!
Alle der vil tage sig håber der findes en mirakelkur - men det kan man umiddelbart godt glemme alt om... OG DOG!

Jeg fik af en ven håndsrækket et par A4-sider med kuren "Rigshospitalets 13 dages kur" - iflg. nettet en velkendt kur af mange, dog med meget blandede følelser og resultater - også kendt som "Stofskiftediæten".
Den gik jeg lidt med i tankerne og besluttede så at gå i gang, da en ven tilbød at følge den med mig.

Efter 4. dag havde jeg tabt mig 5,2kg! - Det var tydeligt! Og tydeligt at det ikke kun var vand! Mit ansigt kom frem, min brystkasse blev tonet, min hårde vom blev betydeligt mindre. - Motivationen blev stor i samme takt! Og jeg havde endda snydt! - Og det er egentlig det jeg gerne vil fortælle lidt om!

Hver aften synes jeg at blive lettere svimmel eller rettere følelsen af at være gennemsigtig hvis du kender den - og jeg besluttede at jeg kunne spise en gulerod og et par skiver frisk ananas - hvilket jeg så har jeg gjort hver gang jeg har mødt den følelse af underernæring!
[- Det skal tilføjes at jeg samtidig med kuren droppede bilen totalt og hoppede på cyklen, samt med kæresten og børnene gik når vi skulle handle og tog ellers en gåtur stort set hver dag - Når man ikke plejer at gøre det, så er det jo også en kolosal ændring - så selvom kuren er nøje udregnet til dit stofskifte, så ødelagde jeg den altså ikke med ananas og gulerod, når jeg samtidig bevægede mig det mere end vanligt.]

Kuren var MEGET lettere at gennemføre end jeg havde forventet! - Alene det at kosten er rimeligt varieret og at jeg allerede fra dag 1 kunne se store resultater var højt motiverende! - Men uden ananas og gulerod, havde jeg haft det EKSTREMT svært! Så jeg kan kun på det varmeste anbefale de der vil prøve kuren, også at bevæge sig lidt mere end vanligt, og til tider spise LIDT ananas og gulerod, når sulten melder sig!

På de 13 dage tabte jeg knap 15kg og har siden, frem til idag, tabt mig yderligere 3 uden at være på kuren - og kun ændret mine spisevaner til IKKE at spise andet end LIDT frugt efter kl. 19.30 - Jeg smed alt mit ansigtsfedt og -vand, mindskede håndtagene betydeligt, det tog næsten hele vommen og jeg fik smidt ALT hvalpefedtet fra kroppen! Måske tog det også lidt på muskelmassen, men det skulle langsomt komme igen - selvfølgelig også med lidt vægtøgning, men jeg taber mig stadigvæk og min krop synes at tone sig mere og mere.

Nu er det så ialt 26 dage siden jeg tog fat i denne kur, og 13 dage siden den sluttede (Så det var en hård jule- og nytårsaften!) og det var DET HELE værd, denne kur (endda inklusiv snyd) er simpelthen genial, intet mindre, og jeg kan kun anbefale den til alle, der som jeg, har tilbøjelighed til en lidt usund livsstil - Du får fornyet energi og får lyst til at bevæge dig mere og din motivation bliver fænomentalt stor!

Afslutningsvis kan jeg da lige fortælle at kuren, sikkert som mange andre kure, også kan have indvirkning på dit humør, - så tænk over det når du føler dig lettere irriteret - det skal jo ikke gå ud over andre at du er småbitter over at stoppe kinakål og hytteost i dig (eks. kæresten)! ;)
Det er ikke sjovt at være på kur, men forsøg at gøre det fornøjeligt, og lad dig motivere af det store og tydelige vægttab du hver dag kan se!

Tak fordi du læste med!

Mvh.

PETER

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.