Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvad kan jeg gøre

Redigeret 26 september, 2012, 13:47 i Gode råd - fra bruger til bruger
Jeg lider af psoriasis. og det er 11 år siden jeg fik det, jeg syntes ikke det er nemt nogle gange. Jeg prøver på at passe min skole og samt passe mit fritidsjob men har så meget psoriasis og jeg syntes jeg ser grim ud med det. Jeg er i gang med en pille behandling med sygdommen, syntes det er svært jeg bliver tit stresset og det gør at det kommer i udbrud meget tit, ellers så smøre jeg mig mange forskellige cremcer for at holde det nede. ellers er jeg til behandling en gang imellem ved et wellness center hvor de har doktorfisk, jeg syntes selv at jeg ahr for mange sygedag ved skolen og på min arbejdsplads. og jeg søger hermed nogle råd hvad jeg kunne gøre for at passe det meget bedre, jeg har oplevet rigtig mange gange på skolen og mine kammerater driller mig lidt med det, de sprøger hele tiden om det er farligt og som om det smitter, og jeg forklare jo selvfølgelig at det er ikke farligt og det smitter ikke. Jeg syntes ikke at min skole gør så meget ved det, har haft en snak med min lærer og han gør ikke noget ved det, han er ikke god til at tage fat i dem elever der er efter mig, og det gør mig meget ked af det, og har næsten ikke lyst til at komme i skole pga at man kan se så meget psoriasis på hovedbunden, syntes ikke det er særlig rar, jeg går et pyskolog og prøver at snakke mo mine problemer har meget svært at tackle min hudsygdom mange gange, der er mange gange jeg oplever det gør ondt og det svirrer meget en gang i mellem. Hvad kan jeg ellers gøre ud over dem ting jeg er i gang med. Hilsen en bekrymret psoriasissyg

Kommentarer

  • hej..

    jeg har haft psoreasis siden jeg var 5-6 år. det startede som en plet i nakken på str med en femmer.. og så har det bredt sig siden.. i dag har jeg psoreasis i hovedbunden 60% ca, og enormt svagt i ansigtet kan holde det nede med creme endnu heldigvis, men arme ryg og lår er mildt ramt men skinneben er slemt ramt. og så har jeg i perioder på hænder og føder..

    jeg har prøvet alt i cremer og lys og intet virker rigtig på mig.. og cremerne vil ikke trække ind i min hud trods flere timer.. jeg har prøvet zoneterapi som nogen siger hjælper - men nej.
    Jeg har prøvet strudse-creme - et specielt mærke med strudse fedt det fåes flydende til hovedbunden.. det virker på nogen - dog ikke her..
    så er der affaldsvandet fra saltsyderierne - det virker lidt på mig og mange har god effekt.. men som pige med langt hår er det bare ufattelig træls og håret ser ikke super godt ud efter længere tids behandling.

    jeg gik så på jagt på apoteket og har prøvet alle deres cremer efterhånden.. locobase er en skide god creme men den kan ikke trænge gennem min hud.

    jeg har valgt ikke at bruge diverse hormoncremer og flydende væske som fåes. fordi det ikke virker på mig så ser jeg bestemt ingen grund til at ødelægge min krop med det gift.. hvis det virkede var det noget andet..

    jeg er så begyndt at bruge noget creme det hedder -

    EAU THERMALE - Avene.. jeg bruger så Cold cream -bodylotion..

    det er det bedste jeg har prøvet indtil nu..

    stress og stærk mad forværrer psoreasis så prøv at undgå det.. selvom det er svært.. for mig i hvert fald..

    men det med at være ked af ens udseende det kender jeg alt for godt.. jeg har stadig svært ved at tage shorts på om sommeren pga mine bens udseende - netop fordi folk ser på en som om man har pest.. og alt det psoreasis der altid er på mit tøj fra hovedbunden - giver tit folk ideen om at man har skel.. :-/
    det er svært at gøre noget ved folks meninger - det kan jeg se nu som 25 årig.. men voksne mennesker er heldigvis lidt mere forstående til tider..
    jeg har altid bare gerne ville ligne de andre og været træt af det hele.. Men det hjælper bare ikke.. man er som man er skabt, så du skal have nogen værktøjer til at give dig selv mere selvtillid..
    på den måde hjælper du dig selv til at være mere ligeglad med andres mening.. det er svært og det kan tage tid. men det vil hjælpe dig meget. og så prøv og lær leve med din sygdom. accepter den og fortæl dig selv at det er du nød til.

    jeg havde samme problemer med mine klassekammerater da jeg gik i skole. jeg bad læren hjælpe mig med at få 5-10 min af en time for at forklare de andre at det var en sygdom, at den ikke var farlig eller smitter. men at jeg intet kunne gøre ved den og at de bare var nogen numsehuller når de blev ved med at drille mig. jeg forklarede læren at det var meget vigtigt for mig for ikke at få det dårligt med at gå i skole og for at hjælpe mig med at komme afsted hver dag. Så de forstår det er alvor at det ikke bare er et irritationsmonent men et stort problem.
    men forbered dig godt så du kan svare på deres spørgsmål. jeg fik en del om hvorfor jeg havde det f.eks.

    men jo ældre du bliver jo bedre tror jeg også du bliver til at acceptere det og til at blive mere ligeglad. men det fylder meget i hverdagen fordi det tydeligt kan ses.. Men verden går videre :-D
  • Folk tror tit jeg har meget skæl, fordi stort set hele min hovedbund er dækket af psoriasis. Det sidder i min hår grænse og er nu begyndt at vise sig i små røde knopper på mine kinder også, har også de små røde knopper på maven og nogen får steder på ryggen. Mine albuer er desværre også ramt :(.

    Nogen mennesker ser anderledes på os bare fordi vi har det, men i bund og grund er vi jo ligesom alle andre vores hud ser bare anderledes ud. Jeg fik mit psoriasis da jeg var 6-7 år gammel. jeg havde det i 7 år, så gik det væk men kom hurtigt igen, jeg var så heldig at det var væk til min konfirmation.

    Har læst mig frem til at fritidsinteresser og hobbyer skulle være godt for at glemme det.

    Mit kommer særligt i udbrud i stressede perioder og når psyken ikke er i top. Det værste er bare at det i hovedbunden klør og straks tror folk at man har lus.

    Der er mange der ikke kan sætte sig ind i det - eller også vil de ikke! Når folk spørger hvad det er jeg har på albuerne og svare kigger nogen underligt og nærmest undgå mig! Jeg er ked af at vise mine albuer og tør ikke vise min hårgrænse ved panden fordi det er så slemt!

    Jeg passer min skole alt hvad jeg kan men det er bare ikke altid lige nemt og da slet ikke når jeg går i en klasse hvor man næsten ikke kan være anderledes uden der bliver set skævt på en!

    Men har med årene lært at leve med det - er 18 nu og mine to tidligere kærester har accepteret det. Min mor har det også på albuerne og lidt i hovedbunden og min onkel har det i hovedbunden - han fandt ud af at aloe vera var godt for ham.
  • Jeg har en gammel lægebog, hvor der skrives at en stor dosis, i tre måneder, af selen, zink og A, B, C, og E vitaminer, samt gammalinolensyre Bio-Glandin 25 skulle være meget virksomt.
    Desværre står der ikke hvor meget, så det må man selv finde ud af, desværre. Men disse ting skulle være meget virksomme mod psoriasis.
  • nogen gange kan det altså være en fordel at prøve og forklare folk hvad det egentligt er og at DET BESTEMT IKKE SMITTER... nogen er af den opfatning at det smitter hvilket det jo bestemt ikke gør..

    har du henvendt dig til lægen og fået en henvisning til en hudlæge..?? Det har du sikkert.. men måske du skulle prøve en anden.. f.eks har jeg altid fået afvide det var psoreasis men den forrige hudlæge jeg var ved var overbevist om at det var børneeksem og skæl jeg havde.. hvilket alle andre inkl min nye hudlæge bestemt ikke var enig med hende i..

    men min nye hudlæge har været noget mere informativ og bedre til at finde cremer..

    men jeg bruger helst ikke de der hormon cremer - da det virkelig ikke er sundt..

    jeg har også selv tendens til at få det i hovedet.. og der er jeg rimelig hys.. alle andre steder end i hovedet og overkroppen/brysterne der vises frem ved nedringede trøjer.. det er bare for voldsomt for mig.. hænder, fødder arme osv det har jeg lært at leve med - men mit ansigt er bare det første folk møder.. så forstår virkelig godt du er træt/ked af det..

    alm hudcremer mange gange om dagen, en god ansigtscreme (få evt en hudanalyse ved en kosmetiker) kan altså tage det værste.. så smør gerne 2-3 gange om dagen.. :-)

    det er mine råd.. håber du kan bruge dem lidt..
Log in eller Registrér for at kommentere.