Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fjernelse af mine mandler.

Hej med jer.
Jeg fik fjernet mine mandler for 5 dage siden nu.
Jeg har så ondt, at jeg må spytte mit spyt ud i et glas, pga jeg ikke kan synke det. har andre haft det på samme måde?
Udover det, har jeg kun ondt i den ene side af halsen nu - venstre. Det er ligesom om at højre side er helt normal.. Jeg kan næsten ikke åbne munden.. så jeg kan ikke se hvordan sårene ser ud. Har andre haft det på samme måde? og hvad tog i af smertestillende? for jeg synes ikke at noget hjælper overhovedet..

- Cecilie
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg synes da, du skal kontakte det sted, hvor du blev opereret og bede om at få dels en rådgivning om, hvordan og hvorledes og dels der forhøre om det kan have sin rigtighed, at du har det sådan nu. det lader til, at du ikke er blevet ordenligt informeret, og det skal du da.

    Og - er der ikke noget om, at det er godt at spise is, når man har fået fjernet mandler?

    Det vil i hvert fald bedøve lidt. God bedring
  • Indstillinger
    Hejsa,

    Jeg fik mine mandler fjernet for nogle år siden. Og det gjorde altså meget, meget ondt i 3 uger og var først helet efter 5. Det er normalt at du ikke kan åbne munden helt, fordi sårene strammer. Så det må du ikke forsøge på...din ene side har muligvis været mere påvirket end din anden, så lymfeknuderne er mere spændte i din ene side. Men jeg ved det jo ikke...

    Du må endelig IKKE spise varm mad eller drikke varme drikke!
    Et godt råd er at lave suppe med forskellige kogte grøtsager med vand og en bouillonterning og blende det til det er fuldkommen uden klumper. Du kan putte lidt fløde i også. Når det er lavet, køler du det helt ned, så det højest er lillefinger-lunt.
    Det levede jeg af i over en måned sammen med flødeis, sodavandsis og kakaomælk, vand, mælk og yougurt. Men ligemeget hvad du putter i munden, skal det altså være flydende (eller is), og altså enten være koldt eller køligt og helt uden klumper. Altså ingen hårde chokoladestykker, nødder, bær eller lignende. Klumper kan rive sårene op.

    Undlad at hoste, selvom det generer i halsen. Det du kan mærke er sårflagerne der løsner sig. Det skal de have ro til. Drik vand hvis du føler hostetrang. Eller sut en gajol indtil den er helt opløst.

    Når du skal børste tænder må du gøre det forsigtigt. Tandlægen er nok ikke så glad for sådan en mandel-operation ;) Men altså, du må bare gi´ den en ordentlig tur, når du er blevet hel igen! Der kan komme belægninger på tungen. Det er der nok ikke så meget at gøre ved. Hvis det ikke generer dig at børste tungen, kan du børste dér hvor du kan nå. Men uden at åbne munden mere end du kan.

    Men altså! Hvis du har det meget skidt og ikke føler de piller du har fået med hjem fra hospitalet virker, så skal du altså tilses af en læge. Tøv ikke med det.

    Kh. Karmacure
  • Indstillinger
    Tusinde tak for jeres besvarelser :] jeg tog til vagtlægen igår, og han sagde at de piller jeg fik, slet ikke var nok. Så vi ringede til det syghus jeg blev opereret på, og har nu fået morfin lign. piller, disse hjælper, og jeg kan nu få lidt is ned. Jeg synes dog ikke at is hjælper, overhovedet?

    Forresten vågnede jeg i nat, og havde et eller andet ulækkert i munden, som jeg så sank.. hvilket gjorde meget meget ondt! Kan det have været noget fra et af sårene?
  • Indstillinger
    Hvor er det godt du fik kigget på det.

    Ja, det er lidt ulækkert...men man synker altså en del af sårskorperne...og det kan godt gøre ondt. Sådan havde jeg det også. Hvis du spytter dem ud, så lad være med at spytte hårdt ud eller "hoste" dem op. Det må man ikke, sagde min læge dengang....

    Is er godt fordi det får blodkarrene til at trække sig sammen. Af samme grund må man ikke spise/drikke noget varmt, da blodkarrene så udvider sig. Så uanset om du ikke synes det hjælper, er det ret smart at spise nogle is...og så smager de jo heller ikke så tosset ;)

    Kh. Karmacure
  • Indstillinger
    Ja okay :)
    Følte du også at du sank glasskår?
    Jeg er nu kommet til der hvor morfinen ikke hjælper på smerterne længere. Hvad skal jeg gøre? Jeg synes det hele er lidt underligt.
  • Indstillinger
    Udover det, kan jeg stadig ingenting få ned, overhovedet. Jeg vil bare sove.
    Jeg kastede op i foregårs - det der kom op var dog bare en slags grøn syre af en art? det lignede det hvertfald.
    Jeg er så træt af det her mareridt, synes absolut ikke at noget hjælper.
  • Indstillinger
    Stakkels dig, du har det da rigtig skidt...

    Jeg husker også at jeg havde det meget skidt i timerne mellem indtagelsen af pillerne. Virkningen går jo stille og roligt ned ad bakke og derfor vil man ikke opleve en jævn smertelindring. Men måske skulle du blive tilset af en læge igen?

    Nej, jeg følte ikke jeg sank glasskår. Men det rev i halsen.

    Det du kaster op er nok mavesyre...det passer med at du ikke spiser ret meget. Men det er vigtigt at forsøge. Om ikke andet så at drikke noget. Eller spise yougurt. Evt. drikkeyougurt...så får du da lidt ned.
    Du skal jo helst ungdå at kaste op, hvis du kan. Så får sårene ro. I øvrigt er det en god idé at ligge lidt højt med hovedet om natten. Fold evt. puden.

    God bedring.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.

    Jeg har også en rivende fornemmelse nu - hvad betyder dette? er det fordi sårene er ved at falde af?
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Ja, det er det ganske sikkert. De falder dog ikke af sådan lige af på én gang. Det tager tid og de danner nye skorper indtil de er færdighelede.
    Så den rivende følelse vil du nok opleve de næste par uger.

    Nu ved jeg ikke hvor meget du kan tale efter indgrebet? Men det er generelt bare en god idé kun at hviske svagt og ikke for meget. Ro. Ro. Ro.
    Sådan i det hele taget...

    Kh.
  • Indstillinger
    Tak for svar :)

    Jeg har fået nye piller.. de hjælper, de fjerne al smerte. Jeg kan nu spise normal mad igen. Jeg har det så fantastisk... jeg kom bare til at tænke på en ting. Må man ryge?
Log in eller Registrér for at kommentere.