Hjem Rusmidler Alkohol

Skal jeg være afholdende resten af mit liv?

Redigeret 12 januar, 2016, 05:58 i Alkohol
Jeg har oven på en lidt for festlig påske indgået en aftale med en jævnaldrende kammerat om begge at være afholdende på ubestemt tid. Vi sender hinanden en SMS hver morgen om status dagen før, og udveksler i dagens løb emails om tanker, der falder os ind.

Mine baggrund for at indgå aftalen er, at:
- jeg er en mand på 58, gift og med tre skolesøgende børn, som jeg har fået sent
- jeg synes jeg drikker for meget, trods flere forsøg på at moderere det
- mit normalforbrug er dagligt ca. ½ - 1 liter rødvin, som jeg indtager, mens jeg laver mad og bagefter, og sommetider én-to fyraftensøl på værtshus forinden, mens jeg læser dagens aviser
- i weekender og til fester kan det blive betydeligt mere
- jeg har drukket meget siden min konfirmation som 13-årig, altså igennem 45 år, og derfor udviklet en betydelig tolerance, så jeg bliver aldrig tordnende beruset eller får black-out, eller impotens for den sags skyld
- jeg bliver aldrig direkte pinlig, men min kone synes somme tider jeg har svært ved at lade de mere spagfærdige komme til orde, når vi holder eller er til fest
- mine børn synes de har verdens bedste og mest hjælpsomme far, og jeg har deltaget aktivt i forældrebestyrelser mv, men jeg synes generelt jeg er for uoplagt, både på mit arbejde og i forhold til at forfølge mine egne projekter som forfatter mv.
- jeg har en akademisk uddannelse og passer mit arbejde, men jeg får ikke opfyldt mine ambitioner, fordi jeg for tit sidder og er ukoncentreret og ikke udviser det iniativ jeg har lyst til
- mht. det fysiske, har jeg haft en BMI i overkanten, men den er det lykkedes mig at bringe ned på normalen, men jeg vil gerne af med alt fedtet på maven og kan åbenbart ikke komme længere ned, så længe jeg konsumerer så mange kalorier via alkohol
- mht. øvrige alkoholpåvirkninger mener min læge (og jeg tror hende), at jeg har begyndende nervebetændelse i fødderne, og jeg har også sprukne negle, hvilket tyder på alkoholbetinget B-vitamin-mangel
- jeg ryger normalt ikke, men enormt meget sammen med alkohol
- mange mennesker vurderer mig til at være meget yngre, men når jeg ser på mit ansigt tæt på i spejlet og på mine hænder, synes jeg skimter en gammel mand
- mine børn skal ikke have en far, der er blevet er gammel før tiden på grund af røg og druk, SÅ DERFOR SKAL DER GØRES NOGET

Som sagt har jeg 2. påskedag indgået en "pagt" med en kammerat om afholdenhed ind til videre, som er mindst et halvt år. Selvom vi står foran et forår, der foruden masser gode lejligheder til grill og altanvin, byder på flere bryllupper, konfirmationer, firmafester, kurser, receptioner, runde fødselsdage, koncerter osv, giver vi ikke hinanden nogen dispensationer.

NU KOMMER SÅ MIT SPØRGSMÅL:
Skal jeg mon mentalt forberede mig på at være afholdende resten af mit liv for at få det fulde udbytte af mine tiltag, ELLER kan jeg måske efter et halvt års afholdenhed eksperimentere med et meget restriktivt alkoholindtag på f.eks. max 5 genstande pr. uge? Så at man kan tage imod ét (ÉT) glas vin i forbindelse med god mad, som altan-forfriskning ved besøg o.lign. eller ét glas champagne i forbindelse med festlige højtideligheder?

Inden jeg får svar, skal jeg nok lige tilføje, at jeg måske får det til at lyde for let med den afholdenhed. Men jeg skal virkelig sluge mange kameler. Jeg er en stor elsker af god mad, øl og vin, og folk, som inviterer mig, sørger altid for, at der er rigeligt af alt. For jeg er da sådan én, "som er værd at invitere".

Så jeg er virkelig ved at forberede mig på at forberede værterne i den kommende tid, særligt hvor vi er få gæster, at jeg på grund af podagra (som jeg har en sjælden gang) og forhøjet blodsukker (som jeg lige har fået konstateret) tager en periode uden alkohol.

Kommentarer

  • Tja...

    Hvis - HVIS - du kan administrere det, ser jeg da intet galt i, at du drikker et glas vin eller to til maden når I er til middag med andre i weekenden, men holder dig fra alkohol resten af tiden.

    Hvis det viser sig, at du ikke kan nøjes med det, så tror jeg, at du vil have rigtig godt af at holde dig helt fra alkohol.

    Mener du, at du gerne vil holde et halvt år helt uden alkohol, så har jeg respekt for det, og jeg syntes, at det er flot.
    Hvis du holder fast i at du vil tage et halvt år uden, så mener jeg ikke, at der er behov for NU at beslutte, om du aldrig skal drikke mere.
    Om et halvt år vil din holdning og trang til alkohol formodentlig være helt ændret.
  • Tja, du har jo sørme nok ret. Kun tiden kan vise, hvordan min holdning er, når det halve år er gået!

    Nu har jeg jo foreløbigt også kun holdt i 5 dage ud af de 180! Og har de fleste af fristelserne foran mig, selvom jeg da i dag har været til et arrangement med fri udskænkning af champagne og øl, og efterfølgende cyklet igennem solbeskinnede København, hvor trappesten og caféborde var besat med øl- og hvidvinsnydere - UDEN at lade mig friste :)
  • Lige nu, hvor jeg har opstøvet ALT, hvad jeg kan finde på nettet om mulige alkoholskader, f.eks. her http://www.bispebjerghospital.dk/NR/rdo ... lbogen.pdf
    forekommer det mig godt nok som den letteste sag at lægge alkohol på hylden i laaang tid uden brug af Antabus eller andre hjælpemidler, og ved eventuel genoptagelse af alkoholforbrug at holde det på max 5 genstande om ugen.

    Men hvem ved hvorledes det ser ud efter alle forårets fester, herunder en 15-års-bryllupsdag mv, og hvis sommeren bliver rigtig varm?
  • Hej Mand58

    Det virker til du har gjort dig mange gode tanker om dit liv og "overforbrug"... som det jo egentlig er. Spiste du 1-2 lagkager dagligt, var det også overforbrug... så det er såmænd ikke så ualmindeligt - det er den europæiske kultur - at alkohol er en naturlig del.

    Men en flaske rødvin og et par øl - dagligt - er nok i overkanten.

    Jeg har selv været i samme situation og har kendt mennesker der har drukket både 2 og 3 flasker gin dagligt og stadig passet deres job som direktør i en virksomhed. Så det kan du godt gøre. Hvis du vil?

    Omvendt, er det klart som du anfægter: ved at minimere dit alkoholforbrug, vil du få energi og lyst til flere og andre ting. Som nok gavner dine kære endnu mere.

    Når du ligger og skal til at dø en dag, er det nok ikke mængden af alkohol der er så skide vigtig, men mere: hvad fik du udrettet sammen med dem du elsker.

    Og så kan du selv overveje om du kunne gøre mere eller andre ting, sammen med dem du elsker og som elsker dig ? eller om du er godt tilfreds som det er nu?

    Og deri finder du svaret.

    Så handler det om at nedsætte dit forbrug.
    Lav nogle simple punkter for dig selv - som du finder ud af sammen med evt. din ven, eller kone eller børn, eller læge - jo flere involveret jo bedre.

    Bestem en tid... "Disse punkter gælder de næste 30 dage"
    Bestem nogle punkter: "Jeg nyder kun alkohol sammen med andre mennesker"
    "Jeg nyder ikke alkohol i hverdagene".. "Jeg nyder kun alkohol med min kone - og sammen sætter vi en grænse for antal genstande".... eller hvad for nogle punkter du finder på. De skal bare være simple og mulige for dig, at efterleve.

    Og VIGTIGT en belønning når dit mål er nået - og ikke noget der har med alkohol at gøre. Og så lav nye mål derfra.

    Efter min mening skal du ikke bestemme om du skal leve med eller uden alkohol resten af dit liv. Men lav nogle mål om mindre forbrug, som de mennesker der elsker dig - er med til at lave.

    Så lover jeg dig for at du oplever, hvilken gave du ender med at få ud af, at søsætte "projekt mindre alkohol".

    Jeg har skrevet en blog om mine egne erfaringer - ud af mit overforbrug - som er til fri afbenyttelse: http://stoffri.wordpress.com/

    God vind med projektet

    Frimar
  • Hej nogle af de mennesker jeg har mødt der .drikker mere end godt er . siger at de slet ikke skal røre alkohol. hvis de er stoppet . for nogle enkelte glas giver dem lysten tilbage. og de begynder at drikke igen. At have alkohol stående i huset er ikke en god ide. for føler man sig draget til at drikke det der står . et sted. eller som mange har et vin skab med glas hvor det ser fint ud . synes nogen. men sådan et skab står flaskerne og kalder på en når han har sådan et problem . Nogen drikker alkoholfri vin til fest. når du har drukket i så mange år . har du nok brug for hjælp til at komme ud af det igen. rundt i landet er der hjælp at få. så vidt jeg husker kan du igennem din kommune søge om hjælp. held og lykke
  • Ja, som nogle af de andre her i tråden er inde på, er det meget individuelt, om man skal være afholdende resten af livet eller ej. Jeg har selv skrevet en artikel om alkohol og alkoholafvænning her: http://www.sundhedslex.dk/alkoholafvaenning.htm
  • Jeg tror med fordel du kan tage en dag ad gangen. Derudover nævner du, at du skriver, så i den forbindelse tror jeg det vil være en fordel for dig, at skrive om dit forhold/lyst til alkohol (personligt har det hjulpet mig meget, at gøre netop det): Skrive om hvorfor du drikker, hvad du føler du går glip af ved at lade være, hvilken følelse du opnår når du drikker, hvordan dit liv ser ud når du er ædru, om det er skadeligt for dig at drikke, etc. Selvom vi har forskellige tilgange/problemer med alkohol, så tror jeg det vil være en hjælp, og vil kunne give dig et nyt perspektiv på dit liv og dit alkoholforbrug, ved at få det ned på papir.
    Derudover har det også hjulpet mig meget, at dyrke motion. Det fjerner (til tider) den værste trang/lyst til alkohol.
    Håber du kan bruge det til noget.
  • Jeg synes det er rigtig flot at du udfordre dig selv.

    Det er netop under sådanne omstændigheder, at man kan lære mere om sig selv.

    For 9 år siden gjorde jeg mig samme overvejelser. Det var sådan set mere en kæreste der "plagede" mig.

    Det viste sig, at jeg høre til dem der ikke kan begrænse forbruget, uanset hvor gerne jeg end vil.

    1 genstand er for meget for mig og 25 er for lidt.

    Mine små advarsler var uoplagthed, ændrede spisevaner, trang til en enkelt øl, på vej hjem fra arbejde, men særligt var mit forbrug når der var fest, for stort.

    Jeg måtte erkende, at jeg har en allergi overfor alkohol og betragter i dag mig selv som ædru alkoholiker.

    Svaret på spørgsmålet er derfor for mit vedkommende et stort JA - jeg lever et rigtig godt liv helt uden alkohol.

    Og ja - jeg kan ikke røre alkohol, uden den tager magten fra mig. Derfor indtager jeg ikke mere alkohol.

    Derfor behøver du ikke være alkoholiker, men bare sådan lidt alkoholmisbruger lige som andre er lidt cannabis misbrugere.

    Kan du holde dig til alkohol i weekenden - også selvom indtaget er i overkanten, er du ikke aktiv alkoholiker, men vær på vagt - der var en gang jeg heller ikke var alkoholiker, men bare stordrikkende.

    Alkohol er en mægtig og særdeles magtfuld modstander, da den ikke kun påvirker hjernen i fuldskab, men ændre vores adfærd meget stille, netop for at få lidt mere.

    Vasker du bil om søndagen for at vaske bilen eller for at få en elefant øl :_)

    Drikker du kun stærke øl :-)

    Kan du i Gammel Dansk om morgenen.

    Sådanne små hints kan vise hvorvidt din afhængighed er aktiv eller ej og hvorvidt du er eller nærmer dig alkoholisme.

    Mange venlige hilsner
    Michael
  • Nu er dette efterhånden et ret gammelt indlæg og spørgsmål, men som dog fortsat er yderst aktuelt, for jeg er sikker på at der findes en del flere som spørgeren.

    Hvis du oplever at være "lommealkoholiker" - "skabsdranker" eller hvad man nu har lyst til at kalde det, så er der altså en masse gratis rådgivning at hente.

    Dette tilbydes dog af afhængighedsbehandlere og konsulenter mv. Men derfor behøver DU jo ikke at være decideret alkoholiker. Du har måske blot brug for et par gode råd, eller bare det at dele dine tanker med en person som har dette emne inde på livet dagligt og som ved hvad de taler om.

    På Frederiksberg Centeret henvender du dig helt anonymt og gratis og du vil komme i tale med en afhængighedsbehandler som personligt selv kender til afhængigheder - altså du vil komme til at tale med en rigtig person som selv har siddet fast i afhængighed.

    Du kan læse mere her: http://www.frederiksberg-centeret.dk/al ... aengighed/ eller du kan ringe til dem allerede nu på 38 34 13 03

    Held og lykke her fra.
Log in eller Registrér for at kommentere.