Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvornår mødte jeres børn jeres kæreste?

Redigeret 20 september, 2010, 06:55 i Enlig far eller mor
Hej

Jeg har boet alene sammen med min søn i 8 år. Min søn er 10 år nu, og jeg er lidt i tvivl om, hvornår det er forsvarligt at han møder min kæreste.

Jeg har været sammen med kæresten i ca. 3 måneder nu og mine overvejelser går i at vente til efter jul, før han møder ham....altså engang i det nye år.

Min søn vil meget gerne have at jeg får en kæreste, så han er heldigvis ikke modstander af det, men alligevel vil jeg gerne gøre det rigtige. Jeg synes det er enormt synd for de børn, som møder ens kæreste rigtig tidlig, og så går forholdet i stykker og barnet bliver ked af det. Det vil jeg ikke udsætte min søn for. Min søn skal ikke møde alle mulige mænd....tror kun de bliver forvirrede af det.

Jeg ville egentlig gerne høre, hvornår i præsenterede jeres børn for jeres kæreste? Og hvordan gik det?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mine børn var en anelse ældre, da jeg blev skilt – 12 og 14 år, og jeg havde således ikke været alene med dem en årrække.

    Men – jeg synes det er vigtigt, at man er åben overfor sine børn. Han vil endda gerne have, du får en kæreste, så jeg tror ikke, du skal tænke så meget over det, men der i mod fortælle din søn, at du har mødt en mand, som du holder af, at I er kærester, og at du synes, det kunne være hyggeligt, om de mødtes. På den anden side, vil jeg foreslå dig, at du også fortæller din søn, at I altså skal have tid til at lære hinanden ordentligt at kende, at du således ikke ved, om ham her er ham, du skal dele dit og jeres liv med.

    Jeg tror simpelt hen det vigtigste, man skal gøre, er at være åben. Så længe børn ikke ved, hvad det er, der foregår, bliver de usikre og dermed også hurtigt fjentligt indstillede, men hvis man stille og roligt fortæller, hvad det handler om, og ikke gør det til noget, der skal holdes skjult og gemt, så tror jeg faktisk, det hele bliver meget nemmere. Til dit spørgsmål om, hvad nu, hvis drengen bliver glad for ham og det ikke holder, så er det også ting, du skal tale med ham om efterhånden som problemerne opstår – der er ingen grund til at tage dem på forhånd. Det er i hvert fald ikke et argument til at vente med, at de hilser på hinanden.

    Så vær helt åben, og lad dem møde hinanden på en afslappet måde, når du synes, det er rigtigt, men jeg synes ikke, du skal vente til efter jul - lad det dog blive nu. Lad dog endelig være med at gøre det til et helt særligt arrangement, men lad din kæreste komme på besøg på samme måde, som hvis du har en anden ven eller veninde på besøg, og fortæl på forhånd din søn, at det da godt kan være, din kæreste sover i din seng om natten.

    Og – så tænk lige lidt over, hvordan hans adfærd ellers er, når du har besøg at venner; plejer han at sidde og følge med fra start til slut, eller vælger han på et tidspunkt at gå ind på sit værelse og lege, eller mødes med nogle kammerater? Sådan vil han givet også reagere, når din kæreste kommer på besøg, det er således overhovedet ikke noget nederlag. For et barn er sådan voksen”komsammen” jo gerne lidt kedeligt, og det vil han givet også synes her, uden at der derfor er noget galt. Der er heller ikke noget galt i, at han ser at I giver hinanden et kys og et knus, bare det hele foregår afslappet og naturligt.

    Jeg har selv brugt modellen overfor mine, og det har aldrig givet anledning til nogle problemer. Jeg havde et par forhold efter jeg blev skilt, fortalte dem, at det var sådan, men det ikke var specielt seriøst. De mødte da et par, og var ret afslappede omkring det, så da min nuværende mand blev ved med at komme, så gled han bare stille og roligt ind i vores familie uden de store ”sværdslag”. Men – jeg holdt dem hele tiden informerede om, hvad der foregik.

    Held og lykke, det skal nok gå, hvis bare det tages åbent og afslappet.
  • Indstillinger
    Jeg ser lige, at du i et andet indlæg skriver om, at du er ved at flytte sammen med din kæreste, og det synes jeg bestemt er en dårlig ide, hvis du samtidig har holdningen, at din søn ikke skal møde din kæreste før om ca. tre måneder, dvs. muligvis samtidig med, at han flytter ind?

    Hvis I overvejer at flytte sammen er det da på høje tid, at de to mænd møder hinanden og lige lærer hinanden at kende først.
  • Indstillinger
    Nej nej nej jeg tror du har misforstået noget. Jeg svarede på et indlæg derinde......ville aldrig flytte sammen med en så tidligt. Der skal jeg have været sammen med manden mindst 1 år. Jeg er ikke den type der forhaster mig. Jeg har bare hele tiden vidst hvor mange penge jeg mistede den dag jeg flytter sammen med en, og det har ikke betydet noget for mig, da det for mig er kærligheden der er det vigtigste. Hvem flytter sammen efter 3 måneder?? Ikke mig i hvert fald *griner* :-)

    Tusind tak for dit svar, det lader til at din model virker, og jeg tror at jeg stille og roligt vil fortælle min søn at jeg har mødt en. tror dog at jeg venter et par måneder endnu inden de skal mødes.
Log in eller Registrér for at kommentere.