Hjem Kvinder Underlivsbetændelse

Pige på 15 har brug for hjælp

Redigeret 6 september, 2011, 05:15 i Underlivsbetændelse
Hej Alle

Jeg er en pige på 15 år, som nu i 4 dage har oplevet kløe i skeden, en mærkelig summen eller tyngde i klitoris og lidt mere udflåd end jeg plejer.
Desuden synes jeg det er lang tid siden jeg har haft min menstruation, men det kan også være at det bare er mig. det er kun om formiddagen og morgenen, det kløer/gør ondt.

Skal jeg vente til det går over af sig selv, købe noget på biblioteket eller snakke med nogen om det?

Håber virkelig i kan hjælpe, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og synes det er pinligt hvis jeg har svamp.

Venlig hilsen mig

Kommentarer

  • For det første; det er overhovedet IKKE pinligt at få svamp, hvis det er det, der er i vejen med dig. Det kan man sagtens få uden man har været "grim" ved sig selv.

    For det andet, du nævner at det er længe siden, du har haft menstruation? Er der risiko for graviditet? Og den risiko er til stede, hvis du har dyrket ubeskyttet sex - også selv om det kun var en "lille smule".

    Nu skriver du bibliotek, du mener sikkert apotek, og jo, der kan du sagtens købe noget håndkøb uden recept, men jeg synes, det er dumt at købe behandling for noget, man ikke er helt sikker på, så derfor bør du gå til din læge og få en ordentlig diagnose og en behandling, der passer til det, du nu fejler.

    Og det er heller ikke pinligt - tvært i mod - det vil vise en pige, der passer på sig selv, og nej - du skal ikke vente på at det går væk af sig selv.

    Tilbage til biblioteket - der er det heller ikke dumt at gå hen. Der kan du låne noget materiale om kvinders udvikling, cyklus, hvordan det hele fungerer, og det er en god ting at sørge for at blive ordentligt informeret om, for det bliver unge desværre ikke godt nok.
  • Tak for svaret Ja jeg mener apotek :)
    Jeg er jomfru så der er ikke mulighed for graviditet
  • I og med, at du er jomfru - og til lykke med det, du skal ikke begynde på den slags, før du er helt klar til det; jeg kan fortælle dig, at det er egentlig ikke så rart, hvis ikke man er det - så er der jo ingen risiko for, at det er noget kønsoverført, så det kan da være, at du kan klare den ved at ringe til din læge i konsultationstiden og fortælle om dine symptomer. Så kan han/hun muligvis vurdere, hvad det er og skrive noget op til dig, uden at skulle undersøge dig i første omgang, men har du fået noget svamp eller andet, så skal det behandles, da der ellers kan tilstøde komplikationer, der kan have alvorlige konsekvenser, hvis du en gang vil have børn, så du må ikke bare afvente og håbe på, det går væk af sig selv. Og - lad nu være med at blive bange - der er ingen problemer overhovedet, hvis du gør noget ved det, man skal bare ikke ignorere sådanne ting.

    Du skal i øvrigt også holde lidt regnskab med den menstruation, så du har lidt styr på hvor lang tid, der er i mellem, og så være opmærksom på det, hvis der går for lang tid. Ikke at det behøver at betyde noget, men det skal man da lige være og måske en gang få en snak med lægen om det, hvis du går lange perioder uden menstruation.
  • Hej alle

    Jeg har løst problemet. tog mig sammen og snakkede med min mor om det. hun tog det helt roligt og ringede til lægesekretæren for mig. Så købte hun noget Canesten på apoteket, helt diskret. Canesten virkede supergodt og det hele er gået over nu. det var bare noget svamp.

    Råd til alle: hvis i har det skidt så snak med nogen om det selvom det kan forekomme pinligt, jeres mor kan tage det meget bedre end i går og tror. alting bliver værre når man går med det selv :) og hvis i kan genkende nogle af mine symptomer, så køb Canesten, det receptfrit og virker perfekt efter halvanden uges tid.

    venlig hilsen mig
  • Jeg ved naturligvis ikke hvordan hun formulerede det, men jeg vil tro, at hun sagde noget a la:

    "Mor... Jeg har et problem... Det klør og svier dernede."

    Så tror jeg såmænd at din mor nok skal spørge ind til det. Hvis hun bare ser spørgende ud kan du spørge, om hun vil ringe til lægen for dig.
  • Canesten kan købes receptfri på apotektet så hvis man ikke har lyst til at snakke med læge eller sin mor om det kan man selv købe det. Alle de ansatte på apotekerne er diskrette og de spørgsmål de stiller i forbindelse med dit køb er for at sikre at du tager det rigtig og de giver dig et produkt der virker efter hensigtelsen.

    Men jeg vil da bestemt anbefalde alle pigerne (og drenge) at de snakker med deres forældre omkring problemet (hvad end det må være). Det er sandsynligt at de selv har prøvet det og selvom det måske virker som et pinligt problem, er der mange andre der har prøvet det samme.
Log in eller Registrér for at kommentere.