Hjem Familieliv Enlig far eller mor

Enlig og økonomi

Redigeret 20 september, 2010, 06:10 i Enlig far eller mor
Jeg er enlig med to børn og får derfor friplads til mine børn. Dvs. Institutionerne koster mig ikke mere end 600 kr. pr. måned for en børnehave og en SFO plads.
Jeg får selvfølgelig også ekstra børnetilskud som jeg er berettiget til og boligsikring på 1500 om måneden. Men nu flytter min kæreste snart ind til os og så bliver det jo straks værre.

Kan det virkelig være rigtigt at ALLE tilskud forsvinder (både friplads og børnetilskud og boligsikring) fordi en ny mand flytter ind? Han har selv 3 børn som han betaler børnebidrag til og har en kæmpe gæld som han afdrager 4500 kr. på hver måned - alene de to poster koster ham 13.800 kr. hver måned og han tjener 32000 brutto.
Så han har jo ingen mulighed for at støtte mig økonomisk (hvilket heller ikke burde være hans pligt).....det kan godt være de siger han ikke har "forsørgerpligt" for mine børn - men han er jo tvunget til at betale til dem hvis vi skal bo sammen, for jeg mister jo omkring 5.000 kr. om måneden i støtte i alt.
I faste udgifter burde han betale mig 3300 pr. måned - men da jeg mister 5000 om måneden kommer han jo til at bidrage med meget mere........og altså være medforsørger af mine børn selvom han i forvejen forsørger 3 børn. Det er da helt urimeligt at vi faktisk står værre end vi gjorde med to huslejer....eller i hvert fald fuldstændig ens?

Kommentarer

  • Ved ikke om det er mig, der er helt galt på den men...... Hvis han tjener 32000 om mdr. og du vel også har en indtægt, så må der jo være en rimelig indtægt når I er 2 sammen. Desuden spares der pludselig penge på husleje, da der kun er en husleje der skal betales nu. Der skal betales mindre i strøm og varme, licens, forsikringer, internet, vask, vand og det er billigere at købe ind samlet, end hvis I bor hver for sig. At han i forvejen har 3 børn og en stor gæld han skal betale af på, er vel på bundlinjen ikke samfundets problem??????
    Det er vel egentlig et spørgsmål, om I har lyst at bo sammen og støtte hinanden økonomisk i den situation. Havde I fået børnene sammen og boet sammen, så havde der ikke været nogen hjælp at komme efter.
  • Nu giver du ham jo forsørgelsespligt - som de siger han ikke har. Vi sparer ikke en krone, for alt hvad vi sparer ved at flytte sammen tager det offentlige igen. Hvilket betyder vi har råd til at bo i en 70 kvm. lejlighed med 5 børn eftersom udgifterne ikke ændrer sig i forhold til indtægterne.

    Vi har jo allerede taget beslutningen om at flytte sammen og støtte hinanden. Men jeg synes stadig det er urimeligt at han skal betale udgifter til MINE børn når han i forvejen betaler 3500 pr. måned til sin eks-kone til hans egne 3 børn. Hvad nu hvis det var vores fælles børn ?? Ja, men det er det ikke. Ville aldrig i livet have sat 5 børn i verden.

    Hans løn på 32.000 er hurtigt væk med 3500 til eks-kone og 4500 til gammel skilsmisse boliggæld. Det er en pænt stor fast udgift hver måned...faktisk mere end vores husleje. Selvfølgelig er det ikke det offentliges problem at han har røde tal på bundlinjen, men nu er det jo heller ikke ham der skal have ydelserne. Det er MINE BØRN....og det bliver mit og mine børns problem at han har røde tal på bundlinjen fordi det offentlige tvinger ham til at forsørge os, selvom han ikke kan.

    Tja, er helt uenig med dig. Det er en holdning jeg kan forstå man har hvis man ikke mangler noget, bor dejligt og har god indkomst og ingen gæld. Så er verden jo dejlig sort og hvid. Men heldigvis handler livet jo også om meget mere end penge.
  • Er helt enig med Troldepus. Undskyld mig, men hvordan kan det være samfundets problem, at din mand har meget gæld. Skal jeg gå ud og låne en million og efterfølgende få samfundet til at betale. Låner man penge må man være voksen nok til at betale det tilbage.

    Er dog helt enig i kærlighed er meget vigtigere end penge og held og lykke med det hele.

    Ha en god dag
  • Jeg er også enig med Troldepus.
    Det er Jeres valg at flytte sammen og dermed følger altså nogle økonomiske konsekvenser. Hvis man f.eks. er på overførselsindkomst og har minimalt med penge, bliver man også ramt, hvis man flytter sammen med en anden. Sådan er det bare.
    Jeg er selv på kontanthjælp og lever under fattigdomsgrænsen på et eksistensminimum, så jeg kan godt blive forarget over den holdning, at det er staten, der må punge ud for, at I kan flytte sammen.

    Hilsen Helene
  • Ja ville ikke skrive det i første indlæg jeg skrev, fordi vi ikke behøver træde rundt i det, men jeg ER altså enlig mor med 2 børn. Jeg har store medicinudgifter på den ene, og har i flere år arbejdet ekstra så snart mine børn var hos deres far, for at betale gæld fra skilsmisse af. (omkring 100000) Dertil skal så siges, at jeg også blev trukket i diverse bidrag, når jeg tjente ekstra.
    Jeg synes måske man skulle prøve med en anden indgangsvinkel: Kæft hvor var det da fedt for dig, at du kunne få ekstra børnetilskud, hjælp til pasning af dine børn og boligsikring så I kunne bo godt, da du stod alene med det hele. I andre lande havde du ikke fået en krone som enlig mor. Nu hvor du ikke har brug for det mere, hvorfor skulle du så have diverse tilskud. Manden må jo også overveje, om han har lyst at tage del i forsørgelsen af dine børn, hvis han har lyst at bo sammen med dig.
  • hej

    Ved godt det er et gammelt indlæg det her, men blander mig alligevel. Den dag jeg flytter sammen med min kæreste, mister jeg omkring 6000-6500 kr. i måneden. Jeg er jo på førtidspension, og den er desværre sådan indrettet, at hvis jeg flytter sammen med en, så falder pensionen. Så det er ikke kun i børnepenge, friplads, boligsikring jeg bliver ramt, men også i min faste månedlige indtægt.

    Men jeg beklager mig ikke, sådan er reglerne jo, og ligger vi min indtægt + hans indtægt sammen, så har vi jo langt flere penge end jeg nogensinde har været vant til at have. Han vil jo selvfølgelig stadig have forsikringer, fagforening, bil + benzin og gæld han skal afbetale. Men jeg synes altså man har en langt sundere økonomi, når man bor sammen med en, end når man bor alene. Så derfor kan jeg ikke se, hvorfor staten skulle fortsætte med at betale en ekstra. Jeg synes da også bestemt at kærligheden er vigtigere end penge, og jeg er da sikker på at hvis manden elsker en nok, så er han da ligeglad med pengene.

    Den dag jeg flytter sammen med min kæreste, vil han jo selvfølgelig skulle betale mig de penge jeg mister, for ellers vil jeg jo have minus på kontoen hver måned. Men så skal man også tænke på at han ikke længere skal betale husleje, strøm, vand, varme, licens, indboforsikring. Så et eller andet sted, tror jeg egentlig det går nogenlunde lige op ( selvfølgelig afhængig af hvor dyr ens husleje er).
    Ved godt at gæld kan spolere mange ting, men gælden har man ofte selv skabt. Jeg har da selv gæld, men kan så glæde mig til om 3 år, hvor det hele ser meget bedre ud. Der har jeg 2000 kr. mere i måneden, og sådan noget kan mærkes.

    Nu ved jeg ikke om i er flyttet sammen....det her er jo et halvgammelt indlæg. Jeg ved heller ikke om du læser det her, men hvis du gør, hvad endte det hele så med? Hvordan går det med økonomien?
    Jeg håber det hele endte lykkeligt :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.