Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

vedvarende mave/ tarm problemer!

Hej! Jeg skriver fordi jeg har store problemer med min mave/ tarm. Jeg har det sidste års tid haft gentagne mave smerter i venstre side, langt nede. Det gør hele tiden en smule ondt, dvs jeg kan mærke det dagligt, og er øm, men ca en gang hver 14 dag gør det rigtig ondt, jeg får kvalme, og nogen gange også med opkast, og nogen gange også en smule temperatur forhøjelse. Til omkring 38 grader. Det varer som regel en 3-4 timer af gangen, og så går det over. Jeg har fået en koloskopi der ikke viste noget unormalt, og det skal siges at da jeg skulle rense min tarm ud inden undersøgelsen, havde jeg også ondt, og også bagefter havde jeg ondt. Dvs at det er ikke fordi det står noget aff. og trykker. Jeg har fået ultralyd scannet min mave, nyrerne, og min livmoder og æggestokke. Og det så også fint ud.
For 2 dage siden fik jeg det rigtig rigtig skidt, jeg havde kvalme fra kl 11 om formiddagen, samt stærke mavesmerter, og blev oppustet i løbet af dagen. Det kom i ture hele dagen, og jeg kunne slet ikke være nogen steder. Alm smertestillende hjalp ikke. Sidst på eftermiddagen fik jeg diarré og ved ni tiden havde jeg en voldsom opkast. Smerterne blev ved hele natten og jeg fik tp forhøjelse i løbet af natten til 37,8. Jeg var hos min læge næste morgen som mærkede på mig (for nok tiende gang), og hun kunne konstatere at jeg var meget øm i venstre side, samt slipøm, og hun valgte og indlægge mig. Jeg blev udskrevet næste dag fordi de ikke mente de kunne gøre noget for mig. Det skal siges at mine infektions tal var lidt forhøjet. Jeg har i skrivende stund stadig smerter, men ikke så slemt mere. Men det har varet 3 dage nu, hvor det kun plejer og vare en 3-4 timer. Jeg er træt af og blive spist af med at det er noget irritabel tyktarm som ingen kan gøre noget ved. jeg spiser groft, grøntsager, fedt fattigt kød, havregrød til morgen mad hver dag, og drikker masser af vand. jeg løber, rider og svømmer. Jeg kommer af med aff. hver dag, den er engang i mellem til den hårde side, men ellers normal. Jeg er testet for gluten allergi og lactose. Jeg har i forvejen noget colon irritable som gør at jeg blir oppustet og får ondt, ved forskellige lejligheder, og min mave er meget påvirket af hvordan jeg har det psykisk. Men jeg tror simpelthen ikke på det er det jeg får så ondt af. For det sidder nøjagtig samme sted! Hver gang! Den sidste gang her, er det dog trukket lidt op af. Stadig kun i venstre side. Jeg har svært ved bare at skulle acceptere og leve med det, for det kan ikke passe at jeg skal blive så syg hver gang og må melde mig syg fra arbejde. Har i et bud på hvad det kan være?? Jeg tænker måske en udposning på tyktarmen? eller noget betændelse i bughulen? Jeg håber nogen har et bud, for jeg er ved og være desperat! Vil en røntgen/scanning med kontrastvæske ikke måske kunne vise noget, som en koloskopi og ultralyd ikke kan? Jeg håber i kan hjælpe mig, måske bare med en idé om hvad det kunne være, eller måske nogen der har lignende symptomer?
Hilsen Maja

Kommentarer

  • Indstillinger
    Åh, hvor jeg føler med dig. Har selv haft maveproblemer. Jeg hverken kan eller vil udtale mig om mulige diagnoser og behandlingsmuligheder. Hvis dette anfald varer ved, vil jeg på det kraftigste opfordre dig til at søge vagtlægen. Og det i det hele taget generelt: Når du har kraftige smerter og smertestillende ikke tager det, så skal du sørge for at blive undersøgt. Tag en snak med din læge omkring de undersøgelser du her nævner. Og få tjekket dit infektionstal igen en af dagene.

    Der ud over vil jeg foreslå dig, at du begynder at føre dagbog over dine symptomer. Også de dage du intet mærker. Det vil kunne hjælpe både din egen læge og dem du i øvrigt kommer i kontakt med i behandlingssystemet til at danne sig overblik.

    Og til slut: Jeg er stor fan af den alternative verden, og anbefaler på det varmeste kinesiologi.

    God bedring :-)
  • Indstillinger
    Jeg har hørt noget om at man kan få testet tyktarmens funktion og at det tit er det der skulle være galt, når man bliver spist af med irriteret tyktarm. Hvis den er galt med tyktarmens funktion, kan man få noget behandling .Har du været hos en speciallæge i mave og tarm-sygdomme?
    Ellers synes jeg du skal tale med din læge om de undersøgelser du selv nævner. Man har vel krav på at blive undersøgt ordentlig!
    Charlotte
  • Indstillinger
    Hej!
    Jeg har lidt af divertikulitis. Man skelner mellem divertikulose (at have divertikler) og divertikulitis. Det er, når der går betændelse i en lille bitte udposning på tyktarmen. De fleste af os går rundt med sådanne udposninger, uden at det resulterer i problemer, men hos nogle går det altså galt. Og så får man altså symptomer, som til forveksling ligner dine. Tyktarmen går fra højre side, under ribbenene, tværs over maven og ned i venstre side, hvor den munder ud i endetarmen. Så vidt jeg er orienteret, sidder de fleste divertikler i tyktarmens nedadgående del - altså venstre side.
    Og det var præcis hér mine smerter sad. Hver gang. Altid det samme sted. Feber fra 37.3 til omkring 38, men den allerførste gang, hvor jeg ikke anede hvad der ramte mig, var den på 39,8. Smerten kom i ture - som veer. Føltes nogle gange også som en brændende kugle, dybt inde, langt nede i underlivet. Et anfald kunne starte med diarre, derefter hævede tarmen op, og så kunne intet komme forbi det syge sted. Det medfører kolikagtige smerter. Jeg fik kvalme, feber, og til sidst ulidelige smerter.
    Forskellen er, at jeg hurtigt fik stillet diagnosen. Fik en sigmodeoskopi - en kikkertundersøgelse af den nedadgående del af tyktarmen, som viste mange divertikler. Skulle have en coloskopi - en kikkertundersøgelse af hele tyktarmen - men det lykkedes aldrig, tarmen gik aldrig helt i ro. Jeg var indlagt ca. 10 gange før man til slut besluttede sig for at operere. Og i dag er jeg glad for det. Mit liv fungerer igen.
    Mit råd til dig er, at være insisterende. Divertikulitis er en "gammelmandssygdom", og en "livsstilssygdom" som der ikke er den store interesse i. Jeg har måttet argumentere med bedrevidende sygeplejersker som ikke engang havde læst min journal, men påstod jeg blot havde forstoppelse. Jeg har måttet insistere på, at komme på hospitalet som havde ekspertisen, fordi jeg blot blev symptombehandlet på det hospital man konsekvent indlagde mig på hver gang.
    Ikke desto mindre, kan divertikulitis altså ende galt, med bylder, blodforgiftning, mv.
    Du skal i første omgang insistere på, at du får en ny kikkertundersøgelse - man får jo ikke feber og forhøjede infektionstal af ingenting. Og divertikler kan ses - det kan de altså - men der er forskel på coloskopører, for dem findes der vel også en første gang.
    Held og lykke - jeg står dig gerne bi med flere oplysninger.
  • Indstillinger
    Hej

    har læst din beskrivelse af dine problemer, som meget er de samme som jeg selv kæmper med.
    Det der er interessant for mig er, at jeg meget gerne vil vide hvilken operation du så fik. Du skriver at dit liv kører igen - det gør mit bare ikke mere pga. af gentagne infektioner.
    Vil du være sød at fortælle mig hvad operationen kaldes - hvor du blev opereret, og hvem operatøren var, så vil jegvære meget taknemmelig.

    Jeg gik på efterløn for godt 2 år siden, efter at have været jordemoder i 35 år, og jeg har bare været syg det meste af tiden med disse problemer. Men det er egen læge der har givet mig antibiotika hver gang, stort set, så kun få indlæggelser.
    Men livet er pludselig meget besværligt, og det kan også være problematisk, ikke at vide hvad man skal spise, for ikke at irritere tarmen. Har prøvet en del, men er lige vidt.

    Er spændt på at høre fra dig

    Mange hilsner
Log in eller Registrér for at kommentere.