Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp en 17 årig pige...

Redigeret 27 juli, 2016, 12:27 i Sengevædere
Hey alle..

Jeg er en 17 årig pige med et meget stort promblem. Jeg er sengevæder.
Jeg har gjort det lige så længe jeg kan huske og jeg har længe prøvet at komme af med det.

Jeg har både prøvet en masse forskellige mediciner, piller, næsespray og ingen af tingene virker i mere end en uge.

Jeg drikker ikke før sengetid og går ned og tisser inden jeg skal sove, men alligevel går det ikke.

Jeg orker ikke at gå til flere læger, for jeg føler mig så dum når jeg sidder der og skal fortælle om det, også bliver jeg meget hurtigt flov over det.

Jeg kommer sammen med en fyr, og der er heller ikke så fedt for ham nogle gange at vågne om natten og hele sengen så er våd.

Er der nogle der har nogle ideer eller forslag til mig? Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig for jeg trænger til noget hjælp med det her.

På forhånd tak..

Knus Milla
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej jeg er 17 (snart 18 ) og har det samme problem....jeg er så træt af ikk eog vide om der er sket noget i løbet af natten...
    noget der har hjulpet på mig er at være i form.
    Jeg tror det er fordi min krop sover "lettere" jeg kan mærke det en smule mere når jeg skal tis.

    ellers ved jeg det ikke
  • Indstillinger
    har slet ingen løsninger på det her, vil bare sige at jeg har vildt ondt af jer begge´2, det må jo virkelig være en kæmpe belastning i jeres alder...
    øv øv øv... håber I finder noget der kan hjælpe jer ...
    mange tanker herfra
  • Indstillinger
    Hej
    Du skriver, at du har prøvet medicin, næsespray o.s.v., men har du nogensinde prøvet med en vækkealarm? Da jeg selv slap af med mit sengevæderi i 10-års alderen, skete det ved hjælp af sådan en. Hvis du ikke kender til dem, så er det en lille alarm, der aktiveres når lagenet eller bleen bliver våd og ændrer ens instinktive reaktion på en fyldt blære fra bare at tisse i søvne til at knibe sammen og vågne op, så man kan nå ud på toilettet. Den jeg brugte som barn var en helt lille én, der kunne ligge i underbukserne (så vidt jeg husker hjalp et hygiejnebind med at holde den på plads), og som spillede en lille melodi. De første par nætter blev jeg vækket af alarmen, når jeg tissede i sengen, men så begyndte jeg at vågne lige før alarmen lød, og efter en uge (så vidt jeg husker) kunne jeg helt undvære alarmen.
    Desværre ved jeg ikke helt, hvor man får fat i sådan en alarm - min mor var indenfor sundhedsvæsnet og skaffede den hjem til mig, da jeg var barn.

    Hvis du ikke allerede har prøvet, så synes jeg, at du skulle give det en chance, selvom det nok virker endnu mærkeligere at skulle gøre som teenager/voksen end som barn.

    Håber i hvert fald at du får bugt med det på den ene eller anden måde - kan godt forestille mig, hvor træls det er.
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne takke jer alle for hjælpen. Dog er der endnu ikke rigtig noget der virkelig har virket endnu. Tak til dig der fortalte mig om at jeg ikke er den eneste. Man kan godt rigtig tit føle sig ensom og en smule dum når man som 17 årig stadig er sengevæder.

    Knus herfra
  • Indstillinger
    til Milla---prøv apoteket om de har en alarm---eller de har foreslag til hvad du kan gøre ---der findes store natbler --men det er ikke så hyggeligt når man har kærester ----men jeg har læst et sted at det kan være psykisk betonet ----prøv Hypnose --eller terapi----bleen kan også være med til at slappe af
  • Indstillinger
    hej jeg er en 16 åri dreng der også er sengevæder og tisser i sengen jeg bruger ble om natten og somme tider sut og har stik lan på min seng men det jeg gør kommer også bag ud alså lort hvordan kommer jeg både af med sut og ble
  • Indstillinger
    Hej Milla og alle I andre med samme problem.
    Vi er ud af en rigtig sengevæderfamilie, hvor især drengene er ramt af problemet. Vi har prøvet både Minirin og ringeapparat med forskelligt resultat.

    De første gange vores ældste søn prøvede ringeapparat, reagerede han overhovedet ikke på hyletonen, så vi måtte vække ham, og efter flere måneder gav vi op. Efter en pause på ca. 1 år prøvede vi igen - de første 3 mdr. reagerede han ikke, men pludselig begyndte han at vågne og reagere på lyden - herfra gik det hurtigt fremad og han blev fri for problemet. Havde kun ganske få uheld indenfor det første år. Han var 9, da han stoppede. han reagerede kun på Minirin en uges tid, og uanset mængden så tissede han hver nat. Vi er naturligvis opmærksomme på indtagelse af væske efter kl. 18 osv osv.

    Lillebror er nu 11 og tisser i sengen flere gange hver nat. Han reagerer også på Minirin den første uge, og herefter tisser han igen, som han plejer. Vi har prøvet ringeapparat med ham i flere perioder, men uden held da han simpelthen ikke hører klokken. Nu står vi foran en ny periode med ringeapparat, da han desperat gerne vil stoppe. Vi har et ringeapparat, som er en føler, der sættes fast i en ble - på den måde er han fri for, at hele sengen bliver våd - det bliver den dog næsten hver nat alligevel, da bleen ikke kan holde på den store mængde tis. Selve alarmklokken skal sættes fast i en nattrøje. Den er ret stor, men man vænner sig hurtigt til at sove med den på.

    Dette var nok ikke til stor hjælp udover erfaringsudveksling, men jeg kan til gengæld henvise til, at I googler på

    Astrid Leisner,

    som forhandler ringeapparater. I kan ringe til firmaet og få gode råd. Vi har fået rigtig god behandling og vejledning af dem.

    Et virkelig træls problem som virkelig mange børn og unge desværre er fælles om at dele.
  • Indstillinger
    Hej Milla og andre med inkontinensproblemer
    Jeg har fundet nogle links som omhandler netop inkontinensemnet
    jeg håber I heri kan finde nogle løsninger som kan hjælpe jer alle af med jeres problem.
    http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDEL ... m+centret/

    http://www.kontinens.dk/page/213/hjaelpemidler/

    http://www.kontinens.dk/page/186/boerneinkontinens/

    http://www.boernepraksis.dk/side2a.htm

    Held og lykke med at finde det rigtige...
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej milla, jeg er en 19-årig dreng med samme problem, men jeg blev for cirka et år siden træt af at vågne op i en våd seng, så jeg begyndte at bruge voksenbleer, og det er virkelig en lettelse ikke at skulle skifte sengetøj osv. det eneste man skal er at skifte sin ble, og jeg vil til enhver tid foretrække bleen frem for en våd seng. Jeg bruger de bleer der hedder Abena Abri-form M4. Hvis du har brug for mere hjælp må du endelig skrive, håber du kunne bruge det.
    -Mathias.
  • Indstillinger
    Hej milla, jeg er en 19-årig dreng med samme problem, men jeg blev for cirka et år siden træt af at vågne op i en våd seng, så jeg begyndte at bruge voksenbleer, og det er virkelig en lettelse ikke at skulle skifte sengetøj osv. det eneste man skal er at skifte sin ble, og jeg vil til enhver tid foretrække bleen frem for en våd seng. Jeg bruger de bleer der hedder Abena Abri-form M4. Hvis du har brug for mere hjælp må du endelig skrive, håber du kunne bruge det.
    -Mathias.
Log in eller Registrér for at kommentere.