Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

fodvorter på 3. år. skal de skæres væk og får jeg ar?

Redigeret 26 november, 2016, 00:54 i Åben debat om hud og hår
Hej
For ca. 3 år siden fik jeg en fodvorte. Jeg gik kort tid efter til lægen og fik af vide at det blot var en virus og at den ville forsvinde af sig selv i løbet af 1-2 år. Jeg fik alligevel noget verucid for at øge processen, men det hjalp slet ikke. Jeg besluttede mig så for bare at vente de 1-2 år. Nu er der gået 3 år og min fodvorte er blevet til bogstaveligt talt utallige fodvorter. De dækker nærmest halvdelen af min fod og er også på og mellem tærrene, det ser forfærdeligt ud, selvom de ikke er ømme eller noget. Jeg er så gået til lægen igen for et halvt år siden og har fået et telefonnummer på en hudlæge der så skal skære dem væk. Men har ikke rigtig turdet. Hvilket leder frem til mit spørgsmål:

En bekendt fik en gang skåret nogle fodvorter væk og det gav hende gangproblemer i flere år. Det var selvfølgelig også mange år siden, men skal jeg regne med at få ar og en besværet gang? Og er det virkelig den eneste løsning? Er det virkelig rigtigt at fodvorter forsvinder af sig selv når jeg nu har haft en lille fodvorte der efter 3 år blot har formeret sig i det utallige?

Håber i kan hjælpe :).
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig,

    Jeg kan godt forstå, at du er irriteret over dine fodvorter. Det lyder heller ikke godt, at de spreder sig så meget. Det er rigtgit, at fodvorter forsvinder af sig selv - jeg mener dog godt at der kan gå mere end to år. Du skal helt klart være forsigtig med at få skåret dem af. Jeg har også en bekendt, som fik det gjort og som efterfølgende havde store problemer og smerter ved at gå. Mon ikke du skulle se din læge igen og få et professionelt råd?
    Nu ved jeg ikke hvordan du behandler dine fødder, men jeg har hørt, at det skulle være godt at tage fodbad og gerne i saltvand. Prøv at se om det evt. kan stoppe at fodvorterne spreder sig.

    Venlig hilsen
    B
  • Indstillinger
    Tak for rådet, lyder som en god idé at snakke med lægen igen, tror jeg at jeg vil gøre.
  • Indstillinger
    Hej!

    Det lyder måske langt ude, men, jeg har kun haft en fodvorte en enkelt gang, og den "kvalte" jeg, ved at smøre neglelak på indtil den forsvandt.
    Du kan jo købe noget klar neglelak og prøve det selv.

    Men det er klart også en fordel at fjerne hård hud med fodbade og fodhøvl/fil, og i det hele taget holde sine fødder "i orden"
  • Indstillinger
    hej.

    jeg har også døjet meget med fodvorter, og gør det stadigvæk.
    jeg går ved en hudlæge, hvor jeg får skåret lidt i dem og så fråssen dem.
    det gør ondt at få dem frosset, men ellers kan jeg ikke mærke noget. jeg har ikke haft problemer med det, og der er ikke kommet ar.

    jeg havde 5 fodvorter, og 2 af dem er gået væk.

    Hvis du ikke vil skæres, kan man vidst også blevet lyst.

    - du kan jo altid ringe til din læge eller hudlæge og hører nærmere.

    knus.
  • Indstillinger
    Hejsa. For mange år siden havde jeg også nogle forvorter. Jeg tror jeg havde fem på hver fod, spredt over hele foden. Jeg startede med at tage til lægen, hvor hun fryste dem. Det gik fint,men nogle af dem kom igen. Og jeg havde svært ved at få dem til at forsvinde.

    Så jeg fik noget salve, som man smører på og lade det tørre natten over, og så får man en lille barberlignende kniv med. Når man så skal fjerne det med kniven, skærer man meget lidt af gangen indtil det hvide er væk, men pas på du ik skærer så meget ned i huden, at det begynder at bløde.

    Og da jeg så havde skåret det af, puttede jeg et nyt lag på. Jeg blev ved og ved og ved. Og til sidst forsvandt det.

    Det ene produkt hed VORTEX 27 (10ml) og det anden hed - VÆK.

    Håber det er noget du kan bruge, hvis du stadig har fodvorter

    Og p.s. der er ingen ar efter den her behandling.

    Hilsen thechef23
  • Indstillinger
    Hej Johnny85

    For adskillige år tilbage fik jeg af at låne andres gummistøvler, fodvorter.

    Jeg gik til lægen som henviste mig til hudlægen, men jeg kunne jo prøve de midler der var i håndkøb, i løbet af de to måneder jeg ventede købte jeg ikke mindre end 3 forskellige slags og intet virkede.
    Turen til hudlægen udløste at jeg skulle have dem skåret væk , eller frosset.
    først prøvede han i 2 3/4 år at fryse dem.dette virkede ikke.
    Det at få dem skåret ville jeg ikke,da jeg havde været vidne til min søsters smerte da hun flere år i forvejen havde fået hendes fjernet på denne måde.

    Mindre end en måned efter frysningen, poppede moder vorten op igen.

    Jeg fik at vide af en ældre kvinde at for rigtig mange år siden kunne man købe noget der hed ACETYLSALISYLSYREPLASTER på Apoteket.
    Jeg tænkte på dette i et par dage, styrtede så ind på det nærmeste Apotek og spurgte om de forhandlede dette plaster stadig. Jo det gjorde de, meeen det var jo noget hidsig noget.
    Men hvad det var mine fodvorter jo også.
    Jeg købte dette , klippede det til så det lige akkurat passede til hver enkelte fodvorte, derefter et andet plaster på,så det kunne holdes på plads mens det virkede. Hver dag skiftede jeg asetylsalisylsyreplasteret, inden et nyt blev sat på skrabte jeg det hvide lag af med en kniv, jeg havde besluttet at ville bruge til dette formål.
    Efter hånden som dagene og de første måneder gik kom jeg dybere og dybere ned i vorten og det blev mere og mere ømt, men jeg var fast besluttet på at de vorter skulle lade livet. Knapt et ½ år senere kunne jeg smide knive ud, for da var alle vorter væk.
    HUSK:FODVORTERNE SMITTER. BRUG DERFOR FODTØJ NÅR DER BADES.
    GÅ IKKE I SVØMMEHAL.

    Jeg ved ikke om ASETYLSALISYLSYREPLASTER kan købes på apotek endnu.
    ACETYLSALISYLSYREPLASTER må IKKE bruges til andre typer vorter.

    Mange hjertelige hilsner
    Rita

    Håber du er kommet af med fodvorterne
  • Indstillinger
    Angående det med at gå i svømmehal, det kan man godt. Jeg gik nemlig meget i svømmehallen, da jeg gik i folkeskolen, og der kunne man nemlig få nogle gummistrømper af en art, som gjorde at man ik kunne smitte andre, hvilket jo var super smart.
  • Indstillinger
    Ja, det er uhyre vigtigt at tage f.eks. gummistrømper på, hvis man går i svømmehal med fodvorter - de er voldsomt smittende. Jeg har det sådan, at hvis bare jeg sætter min bare fod på fugtige steder - en svømmehal f.eks., så kan jeg være 100% sikker på at få fodvorter. Det er helt sikkert, at hvis jeg en dag skulle have glemt mine badesko, så får jeg fodvorter, så rigtigt mange må gå rundt med det, uden at gøre noget ved det.

    Desværre er der mange, der netop tager det helt roligt med den slags - og som ses her i debatten, så prøver man forskellige mere eller mindre brugbare metoder. Jeg har altid fået mine frosset - og også kommet af med dem. Og nej, det er ikke sjovt, men altså heller ikke frygtelig slemt.

    Netop fordi, der er en del ligegyldighed netop mht den store smitterisiko, har jeg lært, at jeg altid, altid har badesko på. Ikke fordi jeg har vorter, men fordi jeg vil undgå dem.
  • Indstillinger
    Hej : )

    Prøv at blande noget klor i et fad vand, det har jeg prøvet og det virkede:

    M.V.H

    Anette
  • Indstillinger
    Vi har købt et produkt over Ebay, som hedder Barlowes antiviral elixir.
    Produktet virker tilsyneladende også på fodvorter. Det har jeg prøvet ved 2 af mine børn og vorterne er næsten forsvundet nu efter 3 behandlinger og ca. 1 måneds tid(har glemt det nogen gange). Men det er kun en erfaring vi har.
Log in eller Registrér for at kommentere.